Verder met de serie over de mijnen. Als je veel mensen aan het werk hebt, wonen ze natuurlijk niet allemaal op loopafstand van de werkplek. Het salaris van de mijnwerker was nou ook weer niet zo hoog dat je daarvan kon autorijden, dus moest er vervoer komen. Zo ontstond het groepsvervoer, een organisatie die zich bezig hield met al die diensten en heel Limburg werd doorkruist met bussen van diverse busondernemingen. En dat uiteraard voor iedere grotere mijn. Veel van die bussen zagen er nog wel uit als bus maar zouden nu echt niet door een APK komen. Er waren bussen bij die meer het geluid van een straaljager maakte en de snelheid van een schildpad hadden. Het gebeurde dan ook regelmatig dat een bus het eindpunt niet haalde. Op de foto zie je het zootje ongeregeld aan bussen bij het SBB staan. (SBB = stikstofbindingsbedrijf later opgegaan in DSM) . De foto is te vergroten.
Een bus met een spijl in het achterraam, hoe lang is het geleden dat ik dat zag, behalve op Malta dan.
off topic,
bedankt voor je andwoord ik stond er niet eens bij stil.
nu zakt de moed me in de schoenen
Ik zie toch liever treinen dan bussen, met als twijfelgeval een railbus.
prachtig plaatje zeg……………..
Heel herkenbaar. Zo werd er hier in Drachten eind 50-er en begin 60-er jaren van heide en verre personeel van Philips aan- en afgevoerd.
Arbo is mooi, maar in veel gevallen ook volledig doorgeslagen.
mooi sfeerplaatje…
het wordt een mooi geschiedenisboek zo, heel leerzaam
Deze bussen hebben schoonheid, de tegenwoordige bussen stralen een walgelijke lelijkheid uit. Het schoolzwemmen dat ieder kind op een lagere school in Amsterdam moest was in de meeste gevallen een uitje. Of je moest de pech hebben dat je school vlak bij een van die zwembaden stond. Per bus (van Spijkers, een busonderneming die tot m,n vaders misjpoche behoorde) toerden we dan van en naar school met als tussenstop het zwembad. Nog hoor ik het geluid en ruik ik de dieselolie. Maar ja, dat waren de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Altijd mooi om te zien, ook al reden ze dan misschien voor geen meter.
Je maakt best aardige foto’s met die camera van je…;-)
Als ik de Polen op de hoek van de straat in hun klaarstaande busje zie stappen en ik lees jouw stukje, besef ik dat er weinig veranderd is. Ook voor onze huidige gastarbeiders bestaan er nauwelijks ARBO-regels.
Ik zou zeggen dat we dat probleema nu nog wel eens hebben met de bus.. Qua technische staat
Het is toch wat, gelukkig is er tegenwoordig de ARBO en dergelijke!
Sommige van die bussen rijden nog steeds in Cuba.