Verder met de serie over de mijnen. Als je veel mensen aan het werk hebt, wonen ze natuurlijk niet allemaal op loopafstand van de werkplek. Het salaris van de mijnwerker was nou ook weer niet zo hoog dat je daarvan kon autorijden, dus moest er vervoer komen. Zo ontstond het groepsvervoer, een organisatie die zich bezig hield met al die diensten en heel Limburg werd doorkruist met bussen van diverse busondernemingen. En dat uiteraard voor iedere grotere mijn. Veel van die bussen zagen er nog wel uit als bus maar zouden nu echt niet door een APK komen. Er waren bussen bij die meer het geluid van een straaljager maakte en de snelheid van een schildpad hadden. Het gebeurde dan ook regelmatig dat een bus het eindpunt niet haalde. Op de foto zie je het zootje ongeregeld aan bussen bij het SBB staan. (SBB = stikstofbindingsbedrijf later opgegaan in DSM) . De foto is te vergroten.



(click picture) De Bussen

14 Comments

  1. Deze bussen hebben schoonheid, de tegenwoordige bussen stralen een walgelijke lelijkheid uit. Het schoolzwemmen dat ieder kind op een lagere school in Amsterdam moest was in de meeste gevallen een uitje. Of je moest de pech hebben dat je school vlak bij een van die zwembaden stond. Per bus (van Spijkers, een busonderneming die tot m,n vaders misjpoche behoorde) toerden we dan van en naar school met als tussenstop het zwembad. Nog hoor ik het geluid en ruik ik de dieselolie. Maar ja, dat waren de jaren vijftig van de vorige eeuw.

  2. Je maakt best aardige foto’s met die camera van je…;-)
    Als ik de Polen op de hoek van de straat in hun klaarstaande busje zie stappen en ik lees jouw stukje, besef ik dat er weinig veranderd is. Ook voor onze huidige gastarbeiders bestaan er nauwelijks ARBO-regels.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.