Het gebied waar vroeger Vlodrop-Station lag was het doel van onze ochtendwandeling gisteren. Schitterend weer, lekker fris zullen we maar zeggen, en de behoefte aan vitamine Z waren de ingredienten, en ons ontbijt stond onderweg ook al klaar. Vlodrop-Station lag aan de spoorlijn Antwerpen-Menchengladbach. Het trace staat bekend onder de naam eIJzeren Rijne, het verbond vroeger Belgie met het Ruhrgebied. Het station werd in 1879 in bedrijf genomen. In 1944 raakte het station beschadigd door oorlogshandelingen. Het werd niet meer hersteld, maar in de loop van jaren stapsgewijze afgebroken, het laatste deel in 1973. Het gebied rondom het voormalig station maakt nu deel uit van het Nationaal Park de Meinweg. De uitgezette, blauwe paaltjes route door de bossen daar is zeer ontspannen, bijna rustgevend. Over dat laatste hoort u morgen meer.
dit is weer zo’n foto die je ruikt.
De eerste keer dat wij naar het Meinweggebied gingen heeft een van de kinderen bijna op een adder getrapt.Ze hebbenlekker gegriezeld, Rein had niet eens sokken aan, stel je voor, zo’n beet in je blote teen….Het diertje zal zich rotgeschrokken zijn.
Eigenlijk had je ter vergelijking een recente foto van Vlodrop-Station moeten plaatsen. Alleen al vanwege het kontrast.
.-= rob hamiltones last blog ..Wilders, de reactionnair =-.
Daar zou ik ook wel een keer willen wandelen!
.-= Liesbethes last blog ..Bring it to life =-.
Wij hebben het oude zolen lijntje http://www.holleman.demon.nl/treinen/halvezolen.htm dat loopt vlak bij ons huis en je kunt er ook prachtig wandelen. Ben er al lang niet meer geweest, binnenkort op een mooie herfstdag maar weer eens gaan wandelen en foto’s nemen.
Geweldig zo’n spoorlijn. Toch jammer dat hier geen lange goederentreinen over denderen toch?
.-= Frank103es last blog ..De boswandeling =-.
Dat levert in ieder geval weer wat extra beeldmateriaal op…
Ook hier hebben nog van die oude trambanen die allemaal zo omstreeks 1930 zijn opgeheven.En er zijn er bij dat fietspaden zijn geworden .En dat zijn wel vaak de mooiste paden met een stuk historie..Ook die oude bruggenhoofden zijn bijna allemaal intact gebleven . Gr. Jan
Die verdomde oorlog heeft toch zo ontzettend veel schade aangericht.
Gelukkig was er waarschijnlijk later geen geld om alles op te ruimen, en kunnen we nu genieten van de restanten!
.-= ReneSmurfes last blog ..Ullekie-Bullekie =-.
Of dat ontbijt nou zo gezoend was? 😉
Maar de wandeling was dat zeker wel!
Oude spoortrajecten zijn nu vaak te mooiste plekjes om te wandelen! 🙂
groetjes,
Elmar
Ook de Belgen hebben iets met verbouwen. Neem nu eens die Ijzeren Rijn. Ik zou zeggen dat we de Schelde maar niet moeten uitbaggeren maar juist ontdieperen door zand te spuiten. Dan is er voor de verbouwing van de Ijzeren Rijn geen enkele noodzaak meer.
.-= Leibelees last blog ..Zomaar een ontmoeting =-.
Even een niet klus dag er tussen door?
.-= Johnes last blog ..Welke taal =-.
Ontbijt? Bladeren… nou, liever toast en eieren hier hoor…
.-= Chantales last blog ..Daar ben ik even goed ziek vane =-.
Is het niet zo dat Belgie herstel van de IJzeren Rijn verlangt?
.-= tones last blog ..Banken doen werk van God =-.
Het is een prachtig gebied, ik heb er ook eens een hele dag gewandeld op net zo’n mooie herfstdag. Die wij dus in het noorden helemaal niet hadden, zie Jan K’s reactie. Het is weer eens niet eerlijk verdeeld!
.-= aarghes last blog ..Coming out =-.
Jullie hadden het daar gisteren beter dan hier in het noorden.
Hier was het de hele dag mistig.
.-= Jan K.es last blog ..Het weer in ons tuintje in oktober =-.
Even de verbouwing laten voor wat het is. Het was er prachtig weer voor.
dat zal idd een mooie wandeling zijn geweest,
ontbijt ziet er goed uit
🙂
.-= carlaes last blog ..uit de krant =-.
Dat zal zeker een heerlijke wandeling zijn geweest.
De Z heb je zeker kunnen vangen.
Succes vandaag.
.-= marjolijnes last blog ..Maandag….. =-.
Hier ligt ook een oud traject. Ook mooi. Jullie hadden idd mooi weer voor zo’n wandeling
.-= Redstares last blog .. =-.
Oude spoor trajecten zijn vaak prachtige wandel of fiets wegen.
Zeker met bossen erbij.