De mijnen – ondergronds vervoer.

Tsja, en dan moeten al die kolen in kleine kolenwagons vervoerd worden. En uiteraard ook andere zaken zoals hout en andere bouwmaterialen. De gangen zijn laag en niet breed maar voor het gemak liggen er wel overal (tijdelijke) rails. Dan komt de locomotief in beeld. En dan niet zo’n bakbeest als u denkt, maar een heel kleine loc. Ze waren er in drie soorten. De hier getoonde persluchtaangedreven locomotief. Relatief duur, er moeten hogedruk persluchtleidingen worden aangelegd omdat de actieradius vrij klein was, maar zonder gevaar als er eens wat mijngas hing. De elektrisch aangedreven locomotief, voor gangen waar geen gevaar voor mijngas bestond. En als laatste de kleine diesellocomotief, door de hitte en de stinkende afvoergassen minder geschikt voor onderin. Deze reed voornamelijk op trajecten in de aangezogen luchtstroom, waar de kans op explosief gering was. Als je denkt aan afmetingen, ca 1 meter50 hoog, alle modellen….(foto’s in deze rubriek zijn allen eigendom DSM)



(click picture) Een ondergrondse locomotief op perslucht

12 Comments

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.