Tsja, en dan moeten al die kolen in kleine kolenwagons vervoerd worden. En uiteraard ook andere zaken zoals hout en andere bouwmaterialen. De gangen zijn laag en niet breed maar voor het gemak liggen er wel overal (tijdelijke) rails. Dan komt de locomotief in beeld. En dan niet zo’n bakbeest als u denkt, maar een heel kleine loc. Ze waren er in drie soorten. De hier getoonde persluchtaangedreven locomotief. Relatief duur, er moeten hogedruk persluchtleidingen worden aangelegd omdat de actieradius vrij klein was, maar zonder gevaar als er eens wat mijngas hing. De elektrisch aangedreven locomotief, voor gangen waar geen gevaar voor mijngas bestond. En als laatste de kleine diesellocomotief, door de hitte en de stinkende afvoergassen minder geschikt voor onderin. Deze reed voornamelijk op trajecten in de aangezogen luchtstroom, waar de kans op explosief gering was. Als je denkt aan afmetingen, ca 1 meter50 hoog, alle modellen….(foto’s in deze rubriek zijn allen eigendom DSM)
Weer geweldig materiaal. Waar haal je het vandaan?
.-= rob hamiltones laatste blog ..Spits, de lijkenpikker =-.
Stel je voor zeg, zal niet graag willen stikken in die diesellucht.
.-= traveles laatste blog ..EUROSONIC 2010- de voorpret =-.
Mensen vinden overal oplossingen voor, en het moet dan ook nog allemaal rendabel zijn.
En kennelijk was dat dus zo.
.-= Renesmurfes laatste blog ..Sinterklaas goedheiligman =-.
en toch lukte het ieder keer weer………………………….
.-= carlaes laatste blog ..dag 2 =-.
Veilig als er wat mijngas hing, maar zuurstof is minstens zo gevaarlijk als mijngas. Het is zeer explosief, brandbaar en meer. Meer info: http://kumoweld.baskwadraat.nl/images/2009-06/zuurstof.pdf
.-= Leibelees laatste blog ..Stampen in de plassen =-.
Bijzonder materieel, ik wist niet dat er verschillende typen en modellen werden gebruikt.
.-= Jan K.es laatste blog ..Cadeautjes =-.
Dat heb ik ook wel eens op tv gezien zoals dat ging met dat vervoer. Wel iets vernieuwents voor die tijd
.-= Liesbethes laatste blog ..Tussen droom en werkelijkheid =-.
Deze nostalgie is mooi, de harde werkelijkheid van toen niet. Ik vind het een goed besluit dat die mijnen dicht zijn. Ik mag het nu uiteindelijk toch wel mensonwaardig werk vinden. Zo zwaar en zo ongezond
.-= hansckees laatste blog ..SHAFFYCHANTATE =-.
Ongelooflijk dat mijnen in China nog altijd booming business zijn, en helaas ten koste van de werkklui
.-= Chantales laatste blog ..Kinderopvang =-.
Ja, met de hand die karretjes verplaatsen was toch een zwaar werkje, dan kan je beter een lok hebben!
.-= Frank103es laatste blog ..Echt waar!!!!!!!! =-.
En ze kregen het toch steeds maar voor elkaar.
.-= marjolijnes laatste blog ..Een nadenkertje…. =-.
Ik vond die locjes altijd erg lucratief. En eigenlijk best innovatief voor die tijd
.-= Redstares laatste blog .. =-.