Ik wist zeker dat ik nog meer plaatjes van de tram in Hoensbroek moest hebben en na lang zoeken vond ik deze terug in het mapje Hoensbroek, en niet in het mapje Mijnen. Hier zie je de reeds geëlektrificeerde tram, voor schacht drie van de Staatsmijn Emma. Met die schacht drie was wat bijzonders. Deze werd in 1939 gebouwd, het was de eerste inpandige schacht in Nederland, waarbij de ophaal machine geïntegreerd was recht boven de schacht. De kolen werden opgehaald met een grote laadbak waar ineens 25 ton kolen mee naar boven kon worden gehaald. Dit was efficiënter dan iedere keer een aantal kolenwagens naar boven halen. Na het sluiten van de mijnen bleef deze schacht nog tien jaar staan om eventueel nog te kunnen worden hergebruikt, want er was nog een niet gebruikte kolenconcessie. Maar op 28 oktober 1983, ik herinner me de dag nog als de dag van gisteren, werd hij gesloopt. De schacht stond op ca 200 meter van mijn woning en ik werkte destijds op de Centrale Emma. Een logeplaats om te kijken. De 63 meter hoge toren werd met dynamiet opgeblazen. De schacht ging door de knieën, maar het er tegenoverliggende gebouw van de voormalige mijnpolitie ook. grote brokken puin vlogen meer dan 250 meter door de lucht en beschadigde omliggende huizen. Mijn pand werd niet geraakt, dat stond in het verlengde van de “villa” van de mijnpolitie. Er waren wel gewonden, waaronder drie politiemensen en de shock onder de buurtbewoners was groot. Oorzaak was het verhangen van de transportbanden rondom de schacht die het puin moesten opvangen, in opdracht van, ik dacht de arbeidsinspectie, werden die dichter in het explosiegebied gehangen en deze werden door de explosie gewoon weggeblazen…(overigens gebeurde dit onder protest van de sloper).
Je kunt me niet genoeg van die verhalen hier plaatsen. En van de foto’s word ik altijd weer lyrisch.
Ha Sjoerd,
Dit verhaal kende ik niet, wel het sluiten van de mijnen.
Een vreemde zaak, de limburgers mochten ploeteren en mensen uit het westen kregen herenbaantjes.
Nu halen we kolen uit het buitenland. oma
ot, vandaag gezellig bandjes zitten luisteren, nostalgie.
En wat staat er nu op de gang?
Dit soort herinneringen zijn hoe vervelend destijds ook goud waard.
Off topic mooi he van Boerhaave.
In ons land zitten nog miljoenen ton steenkool in de grond , eens zullen ze toch verplicht worden …
Beste Sjoerd en familie ; TV en Ollie wensen jou en je gezin een voorspoedige overgang ! Normaal zien we elkaar en dat hoop ik volop in augustus. Want mijn Rodenbach Grand Cru wacht op jou !
Mooi die oude beelden. Trouwens de arbeidsinspectie, ik vraag me ondertussen af waar die nou wel verstand van hebben.
Love As Always
Di Mario
Over 50 jaar vinden mensen vast de Combino een heel mooie tram. En wat de arbeidsinspectie betreft: er lijkt in al die jaren maar weinig veranderd.
Een prachtige foto die een tijdsbeeld weergeeft. Sommige van die tramwagens zijn naar de HTM verhuisd op de buitenlijn naar Leiden.
In de loop der jaren is er helaas heel wat industrieel erfgoed verdwenen, en ja, waar gehakt wordt vallen spaanders.
Ja, dat is wel een beetje slordig als er zelfs gewonden vallen. Mooie oude foto.
Altijd leuk zo’n oude foto. Geschiedenis is het,
k vind die oude foto erg mooi, schets een mooi tijdsbeeld
Dat de mijnen gesloten zijn is een goed ding.
De sloop zou men nu toch wel wat anders aan gepakt hebben.
Het is in de eerste plaats al ontzettend triest dat ze de boel zo gesloopt hebben, het cultureel erfgoed.
Maar gewonden, das helemaal stom, en erg!