Het mijnverleden zal ons wel nooit met rust laten, zeker nu er weer een zekere onrust op de arbeidsmarkt ontstaat, de automobielindustrie in het slob raakt en de toekomst dus weer onzeker wordt. Dat bepaalde figuren daarop inspelen en op die manier zieltjes proberen te winnen bij de mensen die het meeste te verliezen hebben is duidelijk. Dat ze daarmee het land aan de rand van de afgrond brengen is waarschijnlijk minder interessant voor ze. Maar goed, genoeg over politiek, maar even terug naar mijn achtertuin aan de Kouvenderstraat. Op de foto ziet u het rangeerterrein met de opstelsporen van de staatsmijn Emma en achter de diesellocomotieven van het laatste uur, links het gebouw van de expeditie, waar alle aan en afvoer van kolen werd geregeld. Rechts daarvan stond de werkplaats. De gebouwen op de foto zijn na de mijnsluiting nog geruime tijd gebruikt door het ministerie van landbouw en visserij. Vraag me niet hoe die daar kwamen, dat zal wel samen met CBS naar het zuiden gekomen zijn als vervangende werkgelegenheid. Ruim nadat wij onze woning betrokken aan de Kouvenderstraat is de werkplaats afgebroken en kregen we achter ons huis wat ruimte erbij. Daarna verdwenen ook de inmiddels verlaten expeditie gebouwen om plaats te maken voor nieuwbouw. Excuseer de kwaliteit van de foto, die komt uit een grijs kolenverleden… Door erop te klikken wordt het wat groter en duidelijker.
Hola Sjoerd, deze log bracht Albert op een idee.
In de loop van jouw ‘oudejaarsavond’ ontvang je
van ons een e-mail waarin dat idee is uitgewerkt.
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Groetjes
Mara
Voor mij is de kennis over de mijnen alleen maar schoolkennis. Door jouw verhalen komt het wat dichterbij
prachtig, die ouwe nostalgische zwart/wit foto’s!
Tja, als politici boeken gaan schrijven over hun strijd (tegen de islam) dan moeten we op gaan passen!
Koesteren die foto’s uit je verlden ook al waren het toen zware tijden.
Ha Sjoerd,
De foto is erg mooi, past bij de tijd.
De kolen werden bij ons vroeger ook geleverd, maar in de jaren 60 kwam het aardgas en nu kopen we kolen uit het buitenland. oma
ot, morgen is de trap klaar, maar ben het wel met je eens volgende keer geen waterbasis verf.
hele mooie oude foto, herinneringen………..
Een heel rijk verleden heeft Nederland!
Zo hebben wij dit weekend de deltawerken in Zeeland bezocht. Wow!!
Bedankt voor de kolen, zullen we vanaf hier dan maar zeggen.
Graag nog meer van zulke foto’s met overpeinzingen erbij.
mooie reportage.
De mijnen zullen voor altijd met Limburg verbonden blijven.
Het is geschiedenis, maar een deel dat nooit wordt vergeten.
Fascinerend zo de geschiedenis van een provincie. Ik herken het wel hoe het nu hier in Oss gaat met het vertrek van MSD, de grootste werkgever in de stad. Ik ben benieuwd wat er van dat terrein gaat worden in de komende jaren.
Limburg heeft zo rijk verleden op dit gebied, waar de rest van NL te weinig van weet denk ik
Ik zag gister een programma over Heerlen. Waar men met de bouw van het Maankwartier het mijnwerkersverleden achter zich wil laten.
Goedemorgen Sjoerd,
wik heb altijd een romantisch beeld bij de mijnen, maar ondertussen was het keihard buffelen voor die mannen.
En nog slecht voor de longen.
Wel heel erg goed, dat we het allemaal niet vergeten…
Groet van Marlou
.
Als kind zag ik de kompels de zaterdag namiddag terugkeren vanuit de Walen. De grote werkzak op hun rug .
Zolang er nog resten uit het verleden zijn, zal het niet vergeten worden.
Mooi die oude foto…. die verhalen erbij…
Love As Always
Di Mario