KaiZen is een term die ontstaan is in het TPS, het Toyota Production System waarbij Kai staat voor veranderen en Zen voor goed. Dit in antwoord op de vragen die gisteren gesteld werden op wat is Kaizen. Kaizen is het proces van voortdurend verbeteren van alle processen en deze processen te ontdoen van verspillingen. Niet met als doel mensen de besparen, dat zou kunnen, maar met als doel de kwaliteit van het product of de dienst die je levert te verbeteren. En dat voortdurend verbeteren doe je met kleine stapjes. Dit wordt zelfs al toegepast in programmeertechnieken voor o.a. de Apps op je telefoon of op websites. Mensen vinden kleine veranderingen meestal niet erg, maar zien op tegen grote stappen. Het is een manier van denken en handelen. Ik zal daar in een ander blog eens een beeld laten zien wat velen onmiddellijk zullen herkennen… Het was een van de onderdelen van mijn eerste cursusdagen van de Green Belt training. In december volgen er nog meer.
Kaizen
click to see the pictures big
Ik lees graag het vervolg.
Kaizen is voor mij een nieuw begrip.
Goede verbeteringen volg ik graag.
Veranderen om het veranderen maakt mij dwars.
Stormachtige groet,
Ja, als mens ook zorgen dat je elke dag een beetje een beter mens bent dan gisteren, dat riekt naar religie, maar is altijd beter dan snode plannen.
Die terugroep acties geven aan dat er nog steeds verbetering mogelijk is, maar vooral in het ontwerpen, daar kunnen de monteurs van toyota in de fabriek weinig aan doen, die moeten hun werk volgens voorschrift uitvoeren. Bij een Ansaldobreda, die de fyra heeft gebouwd, waren de voorschriften voor de monteurs zelfs onduidelijk, waardoor iedere wagons zelfs verschillend was gemonteerd, soms met tyrips of ductape, ze hadden ook weer compleet gedemonteerd moeten worden om ze toch betrouwbaar te krijgen.
Off topic: dat gebouw gisteren op je blog is in Stockholm, daar heb ik een uur op de punt linksvoor gezeten om treinen op de foto te zetten. Uitzicht op de spoorbrug. Het gebouw zelf is ook erg fraai.
Knap dat je meegaat in al die veranderingen, Sjoerd. Het zal echt niet altijd meevallen.
Een goede verandering is de beste verandering! En niets blijft hetzelfde…zelfs niet als we heel graag willen.
Fijn weekend en lieve groet.
Niet alle verandering is verbetering…
En sommige veranderingen kan je beter meteen weer veranderen 😉
Het sluit helemaal aan bij de oosterse filosofie, zo zijn ze wel groot geworden. Hans
Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”
het is wel interessant dat je deze lessen kan volgend, je bent nooit te oud om te leren, en ondertussen leer ik ook bij :o)
Eén @->- voor jou
Toch heb ik stiekem het idee dat die veranderingen bij Toyota niet altijd verbeteringen betekenden, want er zijn weinig merken die de laatste 10 jaar zoveel grote terugroepacties hebben gehad als Toyota …
Desalniettemin een goed weekend gewenst, zodat je volgende week weer uitgerust kunt KAIZEN. 🙂
ik hou ook niet zo van veranderingen, zeker geen grote veranderingen, dus ik kan me daar wel in vinden.
Hoi Sjoerd,
ja, dank je wel voor je antwoord.
Ik had het ook al opgezocht, en inderdaad de japanse tekens 改善 gezien, maar wist niet of dat inderdaad hoorde bij wat jij bedoelde…
Nu weet ik het wel: “veranderen naar beter”
Lijkt me niet verkeerd…
Dag! 素敵な週末
groet van Marlou
.
Altijd goed zo’n cursus, dat houd je fris…!
Goede morgen Sjoerd. Tja soms moeten dingen herhaald worden om je bij de les te houden.
Bedankt voor je stem en je mag vandaag weer stemmen als je tijd hebt, dat mag iedere dag tot 12 december 🙂
Stilstaan betekend achteruitgang. Dus je zult wel vooruit moeten. En vooruit betekend dat je constant blijft kijken of het beter kan. En die schop onder je kont, die is ook wel eens prettig. 😉
Love As Always
Di Mario
Ben er nog niet uit of je nu wel of niet genoten hebt van de cursus. Of dat het weer zo’n cursus was waarvan je denkt. Pfff dat is al jaren bekend of normaal alleen jullie brengen het met een 2016 sausje.
Ik heb pas een stukje van de cursus gevolgd. Er zit niets nieuws in maar af en toe heb je een schop onder de kont nodig om je te realiseren dat je werkt voor de klanten en niet voor je eigen plezier.