Vliegt u nog
Vliegt u nog

Vliegt u nog

Vooraleerst gaat dit verhaal niet over Ryanair, al zal het daar niet anders toegaan dan bij iedere prijsvechter. It’s all about money. Natuurlijk staat de vliegtuigindustrie op zijn achterste poten als het gaat om veiligheid. Safety first leerde ik gisteren op een veiligheidstraining. Maar hoever moet je daar in gaan. Al die maatschappijen werken met contractors die zorgen voor, het tanken, schoonmaken, de catering, het onderhoud, de controle en ga zo maar door. En overal zijn strikte procedures voor gemaakt, en niemand brandt zijn vingers door een handtekening te zetten als het daardoor fout zou gaan. Bij ieder ongeluk worden die procedures weer aangescherpt door alle maatschappijen, om te voorkomen dat de verzekeringspremies weer omhoog gaan. U als passagier wil alleen van a naar b en wel zo snel en veilig als mogelijk. Maar zoals overal, als je te ver doorgaat vertrekt er geen vliegtuig meer, lijdt je imagoschade, en na een ongeval wil er niemand meer met die maatschappij vliegen. Op het scherpst van de snede, en geloof me dat er geen piloot opstijgt als die weet dat er een kans is om niet meer thuis te komen. We zien het overal, iedereen probeerd zich achter regels te verschuilen en gezond menselijk verstand wordt daardoor even op een zijspoor gezet, denk daar eens aan als u de volgende keer in een vliegtuig stapt. Ook de piloot kan eens een slechte dag hebben.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

15 reacties

  1. Als je geen bepaald risico in je leven durft te nemen is het overal onveilig, zelfs al je uitgezakt op de bank zit.
    Vliegen geeft een zeker risico, als het fout gaat vallen er in een keer vele slachtoffers.
    In het verkeer gebeurd dit gedoseerd. Hans

    Ot. Het is weer weekend en je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

  2. Het zijn internationale organisaties die zich bezig houden met de vliegveiligheid, zoals de IATA en de EASA. En in Nederland gaat dan de ILT er nog eens overheen. Als je het aan de vliegtuigmaatschappijen over laat dan moet er vooral geld verdiend worden met een verzekerbare kans op een onvrijwillige landing. Er zijn genoeg vliegtuigmaatschappijen die het niet zo nauw namen met de veiligheid van hun vliegtuigen, denk maar eens aan Onur Air. Dankzij de toezichthouders zijn die gedwongen het vliegen met passagiers veiliger te doen. Zoals altijd is geld verdienen belangrijker!

  3. Als je de auto gebruikt naar een luchthaven, dan is de kans dat het tijdens die rit mis gaat vele malen hoger. Dat hogere risico geldt ook als je met een auto naar een andere bestemming gaat. Er zijn geen verkeerstorens die de 1000den automobilisten in veilige banen leidt. Vliegen is idd onzettend veilig per afgelegde passagierskilometer. Gevolgd door de trein en de boot. Auto’s komen daar ver op achter en motorfietsen helemaal. Fietsen en lopen zijn ook gevaarlijker dan vliegen, maar dan doen mensen nog iets aan hun conditie/gezondheid.

    Toch vlieg ik vrijwel niet meer. De laatste vlucht was in 1998. Ik heb destijds voor m’n werk zo’n 100 vluchten gemaakt tot voorbij HongKong. In 1988 heb ik 1 vakantievlucht gemaakt naar Turkije. In 1996 heb ik voor mezelf een vlucht terug genomen uit Lissabon, aangezien er geen treinen rijden tussen Lissabon en Madrid. Volgens mij rijden die nog steeds niet.

    Maar ik rij ook hooguit een kilometer of 50 per jaar mee in een auto. Niet uit veiligheidsoverweging, maar gewoon omdat het niet nodig is. Al dat verplaats is nergens voor nodig. Zoek werk bij huis, verhuis naar je werk of ga telewerken. Maak vrienden in de buurt. Overal is het mooi, anders zou Nederland niet zo achterlijk veel touristen ontvangen. Dagelijks zie ik ze hier door de stad lopen. Ze komen dus naar mij toe, da’s net zo handig. 😉

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.