bVision.nl

bVision.nl

Het begint me te vervelen – door Frank

IkFotograag

Iedere keer dat ik tegenwoordig ergens contact mee hebben, of het nu de Garage is na een beurt, de bank, de krant, het reisbureau, een provider/helpdesk of verzekeringsmaatschappij is, of je hebt in een webwinkel wat gekocht, dan krijg ik tegenwoordig steevast daarna via email een verzoek om een enquête in te vullen, wat dan maar enkele minuten van mijn kostbare tijd zal duren, belooft men. Ze willen weten hoe tevreden ik wel niet met hen ben. En ik moet eerlijk bekennen dat ik door al die onderzoeken/enquêtes steeds ontevredener wordt. Al die enquêtes beginnen me echt te vervelen. Binnenkort krijg ik nog een enquête over hoe ik hun enquête ervaren heb. Het wordt langzaam aan tijd voor naast het bel-me-niet-register voor een enquêteer-me-niet-register en als we dan toch bezig zijn met registers ook nog voor een zeur-niet-over-cookies-register, want ieder keer op een site moeten klikken dat je hun cookie wel/niet wil accepteren begint me ook al te vervelen.

Onderstaand: zo zou het nieuwste toetsenbord van Apple er uit kunnen zien. Want dat heb je wel voort nodig tegenwoordig.

Winterbanden, een mythe

bVision Photography

Marketeers moeten zo nu en dan een schepje zout in een open wond strooien. Terwijl ik gisteren met mijn sportwagentje rustig over de Limburgse wegen reed en dacht wanneer ik in de afgelopen jaren echt op sneeuw had gereden moest ik voor mezelf toegeven dat dat ook echt was om in de sneeuw te crossen. Lekker een beetje slippen en gek doen. Nadat ik met de BMW een aantal malen volkomen onverwacht rondjes op de autoweg maakte, en ik niet weet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om niets en niemand te raken ben ik voorzichtiger geworden. Het plezier aan het rijden door de sneeuw was er in ene keer vanaf. Maar om nu winterbanden te gaan aanschaffen die je eigenlijk alleen maar nodig hebt als er echt sneeuw of ijs op de weg ligt vindt ik toch wat overdreven. Je hoeft het gevaar niet onnodig op te zoeken. De Volkskrant is het helemaal met mij eens, daarom heb ik uiteraard dat stuk ook gelezen. Winterbanden zijn alleen maar goed als er echt ijs of sneeuw ligt, en dan moet je nog steeds geen achterwiel aangedreven auto hebben met veel vermogen. De moraal van het verhaal: Koop een voorwiel aangedreven tweedehands auto (met eventueel winterbanden) voor in de winter en zet de MG dan mooi gepoetst in de garage voor als het mooi weer en wat warmer is. Als het goed is staat hij vrijdag voor de deur en kunnen we weer eens gezellig gaan shoppen…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Sneeuw in Limburg

bVision Photography

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is hier ook wat sneeuw gevallen. Nog niet van enige betekenis, en zeker nog niet de 25 cm waarom ik gevraagd heb, maar toch, het begin is er… Niet dat ik er iets mee gedaan zou hebben, ronddwalen met de auto is er met dit weer niet echt bij. Ook doe ik op zondag de huishoudelijke zaken waar mijn vrouw de lucht nog niet voor heeft, zoals wassen, de bedden verschonen etc.. Herstel gaat nu eenmaal langzaam en met stapjes. We hebben er gewoon een rustig weekend van gemaakt. Buiten een kleine zolderbrand in de straat was er ook niet veel te beleven. Of het moeten de BMW’s zijn die hier de straat niet opkomen met hun achterwielaandrijving. Helaas moet de MG vandaag ook weer eropuit, ik kan niet even bellen dat ik niet kom omdat er een laagje sneeuw ligt, en nog eens helaas, ook de MG heeft achterwielaandrijving. Ik ben benieuwd hoe dat gaat vanochtend naar het werk zonder winterbanden bergje op en bergje af.

Spanning in Ureterp, Friesland

De bijdrage van vandaag komt van Jan-K, die met zijn website afanja laat zien dat fotograferen zijn hobby is. Alle foto’s op deze site, behalve het Google plaatje zijn van zijn hand, trouwens ook de meeste tekst, waarvoor dank.

Het huisje van vandaag staat achter een groot slot en grendel aan de Mersken te Ureterp, en ongeveer anderhalve kilometer van de plaats waar de foto met de buizerd is gemaakt.

Trafohuisjes bVision.nl

Het is alleen te bekijken van achter een groot hek met gaas erin. Hermetich afgesloten met dat grote slot.

Trafohuisjes bVision.nl

Dat bij nader inzien niet eens zo groot blijkt te zijn, en verder niets bevat om je tegen te houden. Je loopt er gewoon omheen en er naar toe.

Trafohuisjes bVision.nl

En, eenmaal er omheen gelopen kun dit schitterend pandje te bewonderen. Het zou zomaar een buitenhuisje kunnen zijn.

Trafohuisjes bVision.nl

Het huisje is gebouwd door het Provinciaal Electriciteits Bedrijf

Trafohuisjes bVision.nl

en wordt nu beheerd door Liander

Trafohuisjes bVision.nl

Links de deur naar de laagspanningsaansluitingen(220V-400V) en rechts de deur naar de hoogspanningsaansluitingen(10 kV).

Trafohuisjes bVision.nl

De coördinaten zijn 53.071303,6.150806 (Google Maps)
Het groene vierkantje is de plaats waar dit huisje staat, het blauwe vierkantje is het huisje met de buizerd.

Trafohuisjes bVision.nl

Chevrolet Corvair

bVision Photography

Dit exemplaar trof ik aan op het industrieterrein Beatrixhaven in Maastricht. Een beetje haveloos, maar verder wel heel. Vies en vuil en met roestplekken en geen kenteken, alleen de aanduiding Corvair. Waarschijnlijk is dat deze auto geïmporteerd is en wordt opgeknapt. Anders had die waarschijnlijk niet op die plaats gestaan. Deze Chevy komt ergens uit de jaren 1965-1969 en is de tweede generatie kleine Chevrolets.

bVision Photography

De Chevrolet Corvair was het enige model dat in Amerika werd ontworpen in die tijd dat werd aangedreven door een achterin geplaatste luchtgekoelde motor. In plaats van een kleine Amerikaan was het meer een grote Europeaan. Dit leidde tot grappige uitspraken van de veiligheidsgoeroe Ralph Nader. Die bestempelde de auto als unsafe at any speed. Testen wezen echter uit dat dit niet juist was. Het gebrek aan motor voorin zorgde ervoor dat er ook niets was wat het passagierscompartiment in kon schuiven. Ook al is deze auto vies, vuil en nog niet opgeknapt, hij mag alvast de reparatieafdeling in van mijn virtuele garage. Deze zou ik zelf wel willen opknappen.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Zipperzzzz

bVision Photography

Tsjonge, als er iets is wat weerstand oproept bij mij aan kledingstukken dat zijn het wel de ritsen. Te pas en te onpas werken die dingen tegen. Of het nu een broek of een jas of een tas is maakt niet uit, maar altijd gaat er wel ene stuk op een moment dat je het echt niet kunt gebruiken en je vast komt te zitten in je eigen kledingstukken. Hele stukken huid zijn al te prooi gevallen aan die stomme dingen en je zal zien dat een broekrits het niet wil doen net op het moment dat je hoognodig, juist ja.. Hele verhalen kan ik nog vertellen over ritsen van slaapzakken, of meer het niet ritsen van slaapzakken. En volgens mij ligt daar ook het probleem met ritsen op de autosnelweg, daar heeft men een pesthekel aan. Waarom zou je iemand er tussen laten die je nota bene net voorbij is gegaan. En als het ritsen niet goed gaat ontstaan er files, beginnen mensen zich te ergeren, en ontstaan er nog meer problemen. Maar dat zal iedereen wel kunnen beamen. Ik stel dan ook voor dat we een alternatief voor het ritsen gaan verzinnen, wie begint…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Phalaenopsis

bVision Photography

Zoals de meeste lezers wel weten ben ik een liefhebber van orchideeën. Dat kost veel tijd, maar dan heb je ook wat. Nou valt veel tijd ook wel mee, want wat is nou een uurtje of twee per week. Gistermiddag is het hele zootje weer de revue gepasseerd, netjes in de pot laten, vullen met lauwwarm water waarin deze keer wat voedingsstoffen waren opgelost, na vijf minuten uit de pot nemen, water terug in de emmer doen en dan naar de volgende orchidee. Gemiddeld bloeien de orchideeën, afhankelijk van de soort een tot twee maal per jaar, en bloeien dan tussen de vier en de twaalf weken. Momenteel staan er twaalf in de bloei, dat is ongeveer een veertig procent van ons bezit. Bijzonder is de onderstaande orchidee, een phalaenopsis. Dit is voor mij een moederplant. Bovenop de bloeistengel groeit een nieuwe plant en die staat net zoals de moederplant, in de bloei. Als deze is uitgebloeid neem ik het jonkie eruit en dat wordt weer een nieuwe plant. De wortels zitten er al aan, een beetje boomschors erdoor en in de pot zetten is voldoende. Op het werk heb ik er ook zo een staan, daar heb ik inmiddels zes nieuwe planten uit gehaald die alle zes reeds gebloeid hebben. Heel af en toe kopen we er eens een nieuw bij. Maar die moet dan wel afwijken van wat we al hebben. Nadeel van de jonge plante die we zelf trekken is dat de kleuren meestal gelijk zijn aan de moederplant.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog