De Opel Olympia was eigenlijk het grote succes voor Opel, en eigenlijk ook de reden dat het merk nog bestaat. in 1935 rolde het eerste model van de band voor de luttele prijs van zo’n 2500 mark. Technisch gezien was het een waar wondertje, een van de eerste auto’s voorzien van een zelfdragende carrosserie. Ondanks de crisisjaren en de nasleep daarvan was de auto een groot succes. In 1940 ging de fabriek over op de productie van oorlogsmaterieel en op het einde van de oorlog werden de fabrieken door de russen ontmanteld en voor een groot deel meegenomen. De productie kwam na de oorlog dan ook moeilijk op gang. Maar dankzij de hulp van moederbedrijf General Motors werd toch weer verder gegaan waar men gebleven was, zelfde model als voor de oorlog dus. Pas in 1951 kwam er een nieuw model uit met veel chroomwerk, en afgekeken van de Opel Kapitän van de vorige week. Vanaf 1953 wordt de Olympia vervangen door de Olympia Rekord, welke later gewoon Opel Rekord werd.
Alleen die kleur was het niet.
De eerste is een cabrio… zo te zien… dat is natuurlijk wel heel erg cool… wel een opvallend kleurtje…maar ook weer mooi… de blauwe… als die er ook is in cabrio uitvoering-spreekt me ook wel aan …..erg mooie auto’s en inderdaad herken ik hem van de Kuifjes boeken…Ik wil deze ook in mijn Virtual Garage…Agnès
Al weer een Opel in jouw virtuele garage, en weer kan ik je gelijk geven om haar (la voiture) te plaatsen. De gele kleur doet mij denken aan de Keukenhof die in maart vast weer open zal gaan. Adios Sjoerd. Saludos de Albert
Dat zijn de autos uit de boeken van Kuifje.
mooi wagentje, jammer dat ze ze zo niet meer maken tegenwoordig.
met zo’n blauw exemplaar zie ik me wel door de velden tuffen.
Ha Sjoerd,
Een mooi stukje geschiedenis, zo kom je opeens bij het merk wat erg populair is geworden.
Klopt de kleur van de eerste foto wel?
In de jaren 30 waren de autos toch veel donkerder van kleur, kanarie geel is meer van deze tijd. oma
die gele vind ik ook super…………………..
tja opel he.
auto’s … ik heb het je nog gezegd, als ze maar rijden zo denk ik erover … ken er ook niet zo veel van
Mooi model hoor. Ik zie net dat iedereen in de gele gaat. Dan rij ik wel in die blauwe weg.
Love As Always
Di Mario
’t Zal vast gezichtsbedrog zijn, maar die blauwe lijkt net wat groter dan de gele …
Oooo, prachtig hoor. Ik ben het met mijn voorgangers eens, die gele wil ik ook 🙂
Ik zag het nu ook ja. De foto komt van de engelse wiki af….
Trouwens, nu ik die achtergrond zie achter die gele: dat zijn allemaal figuren uit Kuifje. Het was misschien een Kuifje-evenement waar ze die auto voor naar binnen hadden gereden?
De gele komt nog voor in Kuifje: De Zeven Kristallen Bollen.
Ik weet niks van auto’s, maar dat weet ik dan weer wel.
Aparte auto’s, ben toch wel blij met de huidige modellen hoewel ik weinig heb met auto’s.
ja, leuke oldtimers! Maar tussen mijn Opel Record van 1974 en deze exemplaren zat toch wel een boel vernieuwing!
Die gele is echt mega stoer… 😀
Ik heb lange tijd een B en een C kadett gehad.
De gele vind ik het mooist, en spreekt het meest
Ik ga voor die gele….schitterend..!!
Fijn weekend Sjoerd.
Wow, wat is die knalgele mooi knalgeel!
Daarbij is die blauwe maar matig, hoewel het mooie vormen zijn!