bVision.nl

bVision.nl

Cursus

Deze week staat in het teken van een cursus, in house weliswaar, maar daarom niet minder vermoeiend. Vooral omdat ik materiedeskundige ben is het dubbel vermoeiend omdat je het meeste al weet en toch moet wachten op degene die er totaal geen ervaring mee hebben. Aan de andere kant is het toch wel nuttig omdat je wat delen die je aan had willen pakken maar die ergens in de vergetelheid terecht waren gekomen, nu weer aandacht krijgen. Het houdt ook in dat ik morgen op mijn vrije dag toch richting werk moet, en dat is minder, want het gooit de hele planning door de war. Niet dat ik klaag, in tegendeel, want het beroep van de onderstaande man op de foto zou ik ook niet willen hebben. Als ik kijk hoeveel mensen er stiekem een foto van nemen en dan weglopen zonder een cent achter te laten, schaam ik me. Die man staat er om ons te entertainen, en omdat ik dat beeld vast wil leggen voor een logje, krijgt ook hij daar een aandeel voor. Dat noem ik fair…

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Mannenwerk

bVision Photography

Gisteren was ik weer eens even op het veld, helaas, toen ik in de MG stapte begon het lichtjes te regenen, en op het moment dat ik op het veld kwam was het even opgehouden met zachtjes te regenen en kwam het met bakken uit de lucht. Van een beetje regen ga je gelukkig niet dood en er zijn zat andere dingen die je kunt doen als je niet met een modelvliegtuig de lucht in kunt. Gelukkig beschikt het clubhuis over een groot afdak waar we wat voorbereidingen konden treffen voor een maiden flight van een nieuwe sleper. Die maiden flight komt er gewoon als het wat beter weer is. Zie het maar als ene werkt en tien geven advies, net als bij de gemeente.

bVision Photography

Een sleper is een wat groter toestel wat in staat is om zweefvliegtuigen de lucht in te trekken en op hoogte te brengen, waarna de sleep losgaat en de sleper weer kan landen. De sleper op de foto is na een fatale crash weer helemaal opnieuw opgebouwd en de motor had maanden niet gelopen. Deze moest uiteraard proefdraaien, en dat viel nog niet mee. In het begin was er behoorlijk wat onbalans, maar na wat andere instellingen en een nieuwe prop erop liep hij weer als een zonnetje. Om te vliegen was het weer niet ideaal, maar voor dit soort karweitjes waar je toch flink wat plaats bij nodig hebt was het wel lekker onder het afdak. Als je de handen op de laatste foto in relatie brengt met het hele vliegtuig zie je pas hoe groot dit toestel is. En ach, Time flies when having fun…

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Dubbel spanning in Rilland (2)

Trafohuisjes bVision.nl

Het hier beschreven trafohuisje ligt aan de hoofdweg 60 in Rilland en is op de foto gezet door Di Mario. Het ziet er nog goed uit en nog geheel gevrijwaard van graffiti. Maar goed, dat kan van de ene op de andere dag veranderen. Want de plaats waar dit huisje staat is voortdurend onderdeel geweest van heftige discussies. Het ligt vlakbij Hotel ’t Klooster.

Trafohuisjes bVision.nl

En dit hotel kent een wisselende schare van vreemde bezoekers en wordt meer gezien als een asielzoekerscentrum dan als een opvang voor in de buurt werkende “gastarbeiders”. In plaats van de paters Franciscanen, zitten er nu voor het merendeel Portugese arbeiders die het gebrek aan Nederlandse arbeidskrachten opvangen. Ondanks het protest van de Rillanders. Het klooster is nu zachtgeel geverfd en de kerk roze. Uiteraard is het gebouw aangepast voor deze arbeiders en zijn er voorzieningen aangebracht zoals een rookkamer, een bar, een eetzaal voor het ontbijt en een eetzaal voor het avondeten. De Portugezen werken voornamelijk in de Mosselvangst en verwerking daavan en in de Unnen…

De coördinaten zijn 51.41893, 4.17299(Google Maps)

click to see the pictures big

Trafohuisjes bVision.nl

Ein Trabbi

bVision Photography

Di Mario vond onderstaand autootje en had bij voorbaat al een gedachte naar mijn virtuele garage. En terecht uiteraard. Het in Oost-Duitsland geproduceerde autootje maakt deel uit van een stuk automobielhistorie. Wat de Kever in west Duitsland was had de Trabant in oost Duitsland moeten zijn. Slecht weinigen weten dat de auto eigenlijk Sachsenring heette en dat Trabant de typenaam was. Nog minder bekend is dat deze auto gebaseerd is op een Audi P70 model en gebouwd werd in de voormalige Horch-fabriek.

bVision Photography

De Trabant die u hier ziet is een Trabant 601, met een tweetakt benzinemotor van bijna 600 cc en vermogen van 30 pk. De eerste tenaamstelling in Nederland is 1967, of dit de echte leeftijd van deze auto is, is niet duidelijk. Normaliter werden er eigenlijk geen Trabant naar het westen geleverd. Meestal waren dat exemplaren die besteld en toegekend waren, maar op de een of andere manier niet konden worden uitgeleverd. Het zijn lekkere pruttelbakjes, die tweetakt motoren, het klinkt hetzelfde als de DKW’s van vroeger. Deze mag dan ook zeker mijn virtuele garage in.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Limburgs water, dat zouden er meer moeten doen.

WML Limburgs drinkwater

plaats uw waterfles in het tappunt
druk de knop kort in
uw flesje wordt nu gevuld
het water stopt automatisch

Moet ik nog meer zeggen… De foto is gemaakt bij de muurtoren van de stad Roermond. Op het bord links van het tappunt staat het volgende geschreven:

Muurtoren

Restanten van de middeleeuwse stads muur en muurtoren. De muur en toren zijn deels gefundeerd op mergelblokken en maken deel uit van de voormalige vestingwerken van de stad. Deze bestonden uit een stadsmuur met tien poorten en vierentwintig torens. Het noordelijke deel van de stadsmuur bevatte twee poorten en zes torens. Van de torens zijn slechts drie benamingen overgeleverd. De rattentoren aan de Noordwest zijde, de Wernertoren ter hoogte van de huidige wernerstraat en de Cattentoren aan de noordoostzijde. De hier zichtbare restanten zijn van een kleinere hoefijzervormige toren die is gebouwd tegen de stadsmuur.De voormalige stadsmuur, muurtorens en poorten zijn herkenbaar door de gele lijn in de bestrating.
Gemeente Roermond, ANWB.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Pimpen

bVision Photography

Het enige wat mij tegenstond bij de MG TF was de kont. Die was een beetje oubollig, niet van die lekkere billetjes waar je in wil happen, maar een saaie kont. Meer een MG F kont, niet gek uiteraard, want die kont had hij geërfd van zijn voorganger. Nu had ik al een logo aan de voorzijde moeten vervangen, wat al niet eenvoudig was, maar alla, we hebben toch internet. Van het logo was de toplaag vanaf gegaan en heel toevallig zag ik later bij deze firma een stel nieuwe heldere achterlichten in de aanbieding. Inclusief alles, lampen aansluitingen en volgens deze garage kon iedere een beetje handige leek ze vervangen. Dus vorige week maar even de pet van Beun opgezet, en hij had gelijk, een uurtje of twee later zaten en twee nieuwe achterlichten op.
Voor degene onder u die denken: Joh wat zonde, nu is die niet meer origineel, die hebben gelijk. Daarom heb ik de oude netjes opgeborgen in de doos van de nieuwe, en mocht ik ooit deze MG willen verkopen, krijgt de nieuwe eigenaar ze er voor nop bij…

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Mee-eters – door Frank

Zo medio augustus worden werksterwespen uit het wespennest gegooid. Hun taak zit er dan op. Hebben ze maanden lang insecten uit je tuin gevangen, en naar het nest voor de larven gebracht, nu mogen ze voor zichzelf zorgen. Eigenlijk hele nuttige dieren, wespen zijn belangrijke insectenbestrijders. Zo nam een onderzoeker  ooit waar dat 300 tot 400 werksterwespen van de Duitse wesp “Vespula germanica” in 6 uur tijd 2500 vliegen van verschillende soorten samen met 650 langpootmuggen en steekmuggen naar het nest brachten. Maar vanaf augustus komen ze dus op ons eten af,  want dat vinden ze toevallig ook lekker. Vooral zoetigheid, opletten dus als er eentje in de buurt van je glas of flesje limonade komt, voor je het weet heb je haar (het zijn geen hemmen) in je mond en dan steken ze. Veilig is het daarom om met een rietje je drankje te drinken. Je kunt ook een schijfje sinaasappel of citroen op de rand van je glas leggen en daar het rietje doorsteken. Dat ziet er ook nog enigszins feestelijk uit en de wespen kunnen er niet in. Als ze niet te veel rond mijn oren zoemen dan mogen ze  mijn bord wel aflikken, maar ik vind wel dat ze moeten wachten tot ik met eten klaar ben. En, er niet naar slaan, dan steken ze, je kunt als te dichtbij komen het beter even “uitzitten”, dat werkt bij ons al jaren goed. Natuurlijk ben ik ook al eens gestoken, vroeger als kind. Er was er eens eentje onder de pijpen van mijn korte broek gekomen. Meer schrikken dan pijn denk ik nu. Wel leken de wespen vroeger groter, of ik ben flink gegroeid. Het fotootje hieronder van een gewone wesp  “Vespula vulgaris” heb ik afgelopen weekend in Gaiapark (dierentuin in Zuid-Limburg) gemaakt, de wesp snoept hier van een restje saus van bij een broodje worst. Wespen worden daar niet gehouden, maar zijn ook gasten, mee-eters!