bVision.nl

bVision.nl

Komkommertijd – door Frank

Dat het weer komkommertijd is moge duidelijk zijn, Een grote vlam boven het Chemelotterrein in Geleen haalt normaal het nieuws niet zo gauw, maar afgelopen maandag was het wereldnieuws bij ons in Limburg, zowel de krant als de lokale Televisie vonden het nieuws. Zo af en toe dan is er iets met een fabriek op het terrein en dan leggen ze het proces stop. Wat dan aan gassen in de leidingen en ketels zit wordt dan verbrand. Daarvoor hebben ze een aantal fakkels, en die maken dan een hele grote vlam, wat met roetwolken gepaard gaat. Zodra wij (ons bedrijf maakt stoom) daar dan stoom bij leveren dan wordt de vlam heel fel en wordt minder roet geproduceerd, de verbranding wordt dan optimaler. De vlam kan zo fel zijn dat je er niet eens tegen in kunt kijken. Het proces is veel gecompliceerder dan ik hier vertel, maar ook ik ben een leek. Vanuit ons kantoor hebben we op een van die fakkels een mooi uitzicht. Toen van de week het wereldnieuws zich voordeed heb ik een paar foto’s door het raam met mijn telefoon gemaakt. Hier brand de fakkel nog maar net, maar zoals gezegd, wij zitten eerste rang.

Lifestyle

Vandaag bent u zelf aan de beurt, ik heb bijna geen tijd, verzin een korte tekst bij onderstaande foto. Ik kom hier termen tegen die ik mijn soortgenoten niet toewens. vergeet niet op het plaatje te klikken, zodat u het ook nog kunt lezen. Het plaatje is gemaakt in Maastricht, voor alle duidelijkheid.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Tuinkunst

De kunst van het maken, het handwerk wat erbij komt kijken maakt deze vorm van kunst eigenlijk onbetaalbaar. Deze meneer was zo uren en uren bezig met het maken van een vogeldrinksteen. En dan is dit niet de meest eenvoudige manier om er ene te maken.

bVision Photography

De kunst van het water. De onvoorstelbare vormen die steeds weer ontstaan, er lijkt geen structuur in te zitten, en toch kun je er hele tijden naar staren. En dan is dit nog maar een momentopname die laat zien dat deze kunst wel heel nieuw is met de tekst op het ornament.

bVision Photography

Dit is mozaik, ook kunst, kunst is het, om het zodanig te maken dat het lijkt alsof alle stukjes willekeurig zijn neergelegd, maar toch een patroon vormen. Ik vond het kunst om te zien, deze kleuren bevallen me wel… dus wie weet.
De foto’s zijn gisteren gemaakt op de bloem en tuin fair in Nuenen.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

“Immer spannung” in Boppard (2)

Trafohuisjes bVision.nl

Natuurlijk staan de trafohuisje ook in het centrum van dit stadje Boppard. De tekens op het huisje laten niets te weten over, zelfs de straatnaam staat erop. Uiteraard aangedragen door Han, die ook de foto’s voor het eerste deel aanleverde, waarvoor dank. Boppard ligt aan de Rijn en is een plaats in Rheinland Palts. Het is een toeristisch trekpleister en naast hotels vindt je ook campings. Het is een historische stad met een paar schitterende bouwwerken, zoals o.a. de uit de twaalfde eeuw daterende Sint-Severuskerk.

Trafohuisjes bVision.nl

De foto’s hierbij zijn afkomstig van Han Vogel:

  • http://www.hanvogel.nl/
  • http://fotohanvogel.blogspot.nl/
  • De coördinaten zijn 50.232891 en 7.5867 (Google Maps)

    Trafohuisjes bVision.nl

    click to see the pictures big

    Lancia Fulvia 1.3 S “3”

    bVision Photography

    Ik weet niet wat het is, maar op de een of andere wijze weet ik nul komma niks van Lancia’s en worden ze hier behandeld als een Alfa Sud. Maar het aangezicht van deze Lancia Fulvia deed me wel wat. Een pure liefhebber was hier bezig. Als rallyauto stelt het natuurlijk niet veel voor, deze maar 967 kg wegende auto met een standaardmotor uit 1974. Maar het heeft potentie, spirit. Deze 1.3 liter blaast uiteraard niet hoog van de toren met zijn 90 pk, maar het uiterlijk maakt veel goed. De eigenaar heeft er heel veel aan gedaan en dat mag gezien worden.

    bVision Photography

    Dan te bedenken dat dit merk reeds bestaat vanaf 1907. Alleen op dit moment is het geen Lancia meer, het roemruchte model is aan zijn eigen hoogmoed ten onder gegaan en is een duomerk geworden met Chrysler, zoals Opel met Vauxhall. De Flavia en Fulvia’s waren naar mijn mening de laatste echte Lancia’s. Daarna had Lancia niets meer in eigen hand…

    click to see the pictures big

    bVision Photography

    bVision.nl een Parkstad Limburg blog

    In de herhaling – ZLSM

    bVision Photography

    Op speciaal verzoek van ene Frank103 nog even in de herhaling. De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Ik deze komkommertijd zoals iedereen hier roept moet dat kunnen. Kijk gewoon eens goed naar dat gezicht van deze vrijwilliger, daar doe je het toch voor… Dit is de stoomtrein waarmee dagelijks gereden wordt naar Valkenburg. Voor degenen die meer willen weten, gebruik eens de zoekfunctie op dit log.

    click to see the pictures big

    bVision Photography

    bVision.nl een Parkstad Limburg blog

    Limburg promotion: De ZLSM

    bVision Photography

    De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij is opgericht om de te voorkomen dat de spoorlijn Kerkrade – Simpelveld zou worden opgeheven. De Miljoenenlijn mocht niet ten onder gaan aan de grillen van het toenmalige kabinet. Deze in 1923 aangelegde lijn sloot destijds aan op op de verbinding van Aken via Simpelveld naar Maastricht. De laatste lijn is de oudste verbinding per spoor naar een onzer buurlanden. De Aachen – Maastrichter Eisenbahn stamt reeds uit 1853! Deze loopt nu niet meer door, maar stopt net over de grens in Vetschau. Er resten nog een 900 tal meters en de trein kan weer doorrijden naar Aken. De plannen zijn er, de uitvoering stokt op politiek gebied. Om dit alles te behouden en er een toeristische trekpleister van te maken is zeker gelukt. Met meer dan 200 vrijwilligers wordt er gewerkt om dit in stand te houden. Maar als je kijkt welk een werk er nog overblijft is het bijna vechten tegen de bierkaai.

    bVision Photography

    Om dit lovend initiatief te steunen neem ik ook af en toe de trein, in dit geval niet de stoomtrein die vandaar uit naar Valkenburg vertrok, maar de Schienenbus naar Vetschau. Net over de grens met Duitsland. Grappig aan zo’n Schienenbus zijn de banken. Die staan altijd met de zitting naar voor. Er zit een kantelmechanisme aan waarmee de leuning verplaatst wordt. Aanleiding om mee te gaan was de machinist van deze diesel aangedreven trein. Een vrijwilliger die normaal gesproken werkzaam is in onze centrale, een collega dus. Een gepensioneerde ander collega was vandaag conducteur op de stoomtrein.
    Je moet gewoon zelf eens een tocht met een van de treinen van de ZLSM maken. Je steunt daar een fijne groep vrijwilligers mee die hun best doen om een stuk Limburgse historie te behouden.
    foto 1: De voormalige Diesel-Electrische Loc 677 van de NS, nu ZLSM. Deze heeft een grote restauratie nodig en staat voorlopig even op een zijspoor.
    foto 2: De Schienenbus of Railbus. Deze modellen zijn in Duitstsland ontwikkeld. Degen waarin ik heb rondgetuft komt uit Stuttgart.
    Foto 3: Het werkpaard van de ZLSM. Deze Jung locomotief is nog betrekkelijk jong… gebouwd in 1964 in Jungenthal

    click to see the pictures big

    bVision Photography

    bVision.nl een Parkstad Limburg blog