Bokkenrijders, mythe of werkelijkheid

Afgelopen weekend was ik op een symposium over de bokkenrijders. De Bokkenrijders kennen velen van de KRO serie over de Bokkenrijders en de boeken van Ton van Reen. Het symposium ging over alle onderzoeken en verhalen die de ronde doen, en wat er nu echt gebeurde in die tijd. Wat we weten uit de geschriften en documentatie is veelal een eigen interpretatie van degene die de bekende gegevens beoordeelden, vanuit welke invalshoek is er naar gekeken. Dat er roversbenden in die tijd waren is wel duidelijk, de Euregio was verdeeld tussen Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, en zowaar een stuk dat behoorde aan het destijds vrijgevochten Holland van de Oranjes. In de mijnstreek hadden de Oostenrijkers het voor het zeggen, voor de mijnen de paters uit het land van Rode (Rolduc). Veel van de literatuur is reeds onderzocht, maar nog lang niet alles en er zijn nog veel vragen over. Het was een interessante middag, wellicht voor herhaling vatbaar in een andere discussiërende omgeving. Nu was het een beetje een eenzijdig verhaal, niets mis mee als je kijkt naar het doel, het verder willen uitzoeken en registreren van de feiten, maar dan bekeken vanuit de diverse invalshoeken. Mijn interesse gaat uiteraard uit naar welke rol Kasteel Hoensbroek hierin gespeeld heeft, maar ook de omgeving en de betrokkenen hierin. Een van de grotere schurken, Matthijs Ponts kwam uit Hoensbroek. Als je nagaat dat er wellicht zo’n 800 boeken zijn geschreven over de bokkenrijders die wel of niet gefundeerd daarover schreven, er nog diverse schepenarchieven zijn die niet in kaart zijn gebracht, heb ik wellicht nog een uitdaging voor na mijn pensionering volgend jaar. Ik kom hier zeker op terug.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Oranje spanning in Obbicht

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Toeval bestaat niet, maar toch waren we de afgelopen week in Obbicht, bij Tandprothetiek Maasland. Daar laat onze tandarts de protheses maken. Nu ging het alleen maar voor een kleurbepaling, dus was niet het probleem. Terwijl mijn vrouw binnen was en ik de auto netjes ergens in de schaduw geparkeerd had, zag ik in een ooghoek een blauwgroene deur…

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

En blauwgroene deuren associeer ik met trafohuisjes en yes, daar staat hij dan in volle glorie op de Obbichter Markt. Niets bijzonders, zelfs geen winkels, maar wat moet je daar ook mee in een dorpje van net 2000 inwoners. Het trafohuisje heeft aan de achterkant een kleine uitbouw, dat is de schuur van de buren. Synergie noemen ze dat tegenwoordig…

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Uiteraard weet niet iedereen dit dorpje te vinden, het ligt tussen de wal en het schip, eh, nee, tussen de Maas en het Julianakanaal. Ofwel vroeger, ver voor mijn tijd alleen aan de Maas. En denk nu niet wat moeten we ermee, want Obbicht is van historische waarde. Op 5 en 6 oktober 1568 stak Willem van Oranje met zijn leger vanuit Duitsland bij Obbicht de Maas over om in Brussel de strijd aan te binden met de Spaanse troepen van hertog Alva. Hij verloor de strijd, maar dat doet er niets aan af dat hij net hier de Maas overstak. Het enige dat daarvan is overgebleven is een gedenksteen aan de Maas.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Buiten de aanbouw is het transformatorhuisje vrij standaard. Daar is verder ook niets mis mee. Het is een van de velen die hier een plaats hebben gekregen en ook gepinpoint worden op het www.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Marcos GT

click to see the pictures big

bVision & Photography

In 1959 starten twee ondernemers een autobedrijfje op, Marcos Engineering. Genoemd naar beide ondernemers die daarvoor de eerste drie letters van hun achternaam gebruikte. Jem March en Ftank Costin. Ze wilde auto’s bouwen met een Multiplex Chassis. Voor de modelnamen werd over het algemeen gewoon Marcos GT gebruikt alhoewel voor het eerste productie model Marcos 1800 werd gebruikt. Dit is ontleend aan de motor die erin lag, een degelijke P1800 van Volvo, maar ook Triumph en Ford motoren werden gebruikt. Latere versies beschikte over een Ford V6 Essex of een Volvo straigt Six motor. Voor Amerika wer het Multiplex Chassis vervangen door een metalen buisframe. De moeilijkheden met de export naar Amerika waren de oorzaak van hun eerste faillissement in 1971. Een dealer verwierf het merk en de loods.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Jem Marsh bleef geïnteresseerd in zijn autobedrijf en kon in 1976 de rechten op de naam Marcos terug kopen. Als eerste model werd de V6 Coupé geleverd, maar alleen als zelfbouwpakket. later werden ook 8 cilinder motoren leverbaar in de Marcos en kon je ook weer de GT als auto kopen. In 2007 ging de fabriek voor de derde keer wederom failliet, maar nu definitief. De herinnering aan Marcos vind je alleen nog bij de verzamelaar of de racefanaat. Waarvan ik er ene in Schinveld tegenkwam, waar hij op de kar stond.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Schlumbergera

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

De Schlumbergera, ook wel lidcactus of kerstcactus en paascactus genoemd, bloeit normaliter met de kerst of de pasen. Behalve op ons terras. We hebben deze al jaren en het is de eerste keer dat ze samen bloeien. Ik denk laat iedereen even meegenieten van deze pracht. Deze cactussen staan zomer en winter buiten op ons (overdekte) terras.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Als je goed voor de de plant zorgt kan de plant wel 20 tot 30 jaar oud worden. De afhangende stengels van de plant kunnen wel 60 centimeter lang worden, dus zet de plant hoog genoeg. Zitten er bloemknopjes aan? Verplaats de plant dan niet meer, want hij houdt niet van verandering en laat dan zijn bloemknoppen vallen.(tuinen.nl)

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Vershal het Veem

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Het voordeel van vakantie is natuurlijk ook gelegen in het feit dat je weer eens even wat anders kunt doen. En daar hoef je uiteraard niet ver voor weg. Zo waren we in Eindhoven, of beter gezegd in Strijp S. Daar waar ze gebruik maken van de oude Philips fabrieken om een nieuw creatief centrum op te bouwen. Met allemaal kleine en grotere initiatieven, maar vooral creatief. Zo ligt er ook de vershal het Veem. We hebben daar onze ogen uitgekeken. Daar zitten allemaal kleine ondernemers waar je naast de waar, ook kunt eten, drinken en ga zo maar door. De lijst van kleine ondernemers is te groot om op te noemen. Wat daar allemaal aan kleine ondernemers zit en hoe super gezellig het daar is kun je je niet voorstellen.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Wij waren redelijk vroeg daar, dus uitgebreid lunchen zat er niet in, maar een broodje pittige saté ging er toch wel in. Twee broodjes bij het Warung Ventje, netjes geserveerd met bord veel saté en pittige saus, inclusief een biertje erbij, voor tien Euro, en dat uit de authentieke Indonesische keuken. Maar je kunt er ook kruiden kopen, sakkerdjie ik wist niet dat ze dat hier verkochten. Ook zit er een kleine bierbrouwerij, een kookstudio en nu moet ik ophouden anders wordt dit stukje erg lang. Ik zei een dat ik hier regelmatig kwam, maar in mijn archieven duiken blijkt dat drie keer in vier jaar te zijn geweest. Het verandert er echter voortdurend, een bezoekje meer dan waard, al is het maar om te zien hoe van dit voormalige fabrieksterrein gebruik wordt gemaakt.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Biologische bestrijding Eiken processierups

click to see the pictures big

bVision & Photography

De eikenprocessierups (Thaumetopoea processionea) is de rups van een nachtvlinder die algemeen is in België en ook in Nederland sinds 1990 steeds massaler voorkomt. De brandharen van de rups vormen voor de mens een gevaar voor de gezondheid. De haren zijn 0,2 tot 0,3 millimeter lang. De haren kunnen dan makkelijk de huid, de ogen en de luchtwegen binnendringen. De stoffen die van de haren afkomen veroorzaken een op allergie lijkende huiduitslag, zwellingen, rode ogen en jeuk. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf.
De bestrijding hiervan is niet eenvoudig om dat eikenbomen niet altijd toegankelijk zijn. Wel deze hier aan de Alleé in Amsterade. Op de foto’s zie je hoe ze middels een KWH spuit het bestrijdingsmiddel door en over de boom heen blazen. Een aangezien de rupjes honger hebben eten ze zich letterlijk kapot…
De volwassen vlinders leggen in augustus eitjes in de eikenbomen. Deze eilegsels overwinteren in de eiken en rond april / mei komen de rupsjes uit. Na drie vervellingen verschijnen de brandharen.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Schutterspark: de rode beek meandert weer

click to see the pictures big

bVision & Photography

Het had een krantenartikel kunnen zijn, maar dat is het dus niet, sinds enige tijd is de Rode Beek in Brunssum weer ontkluist. Door de afgraving van de oude steenberg van de staatsmijn Hendrik werd het mogelijk om de betonnen koker waar de Rode beek doorheen stroomde te verwijderen en uit te breiden met het beekdal Rode Beek. De foto’s van afgelopen week laten zien dat er naast de nu open verbinding, wel een brug op 14 meter hoogte moest komen voor de toegang naar het industriegebied. Nu is er weer een open verbinding ontstaan tussen de Brunssummerheide, Teverenerheide, Schutterspark en de Schinveldse Bossen. De foto’s zijn gemaakt vanuit het Schutterspark met het zicht naar het brongebied van de Rode Beek, de Brunssummerheide

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek