Over nostalgie gesproken. In de vorige eeuw reden er al trams en auto’s op perslucht. En ook in de Limburgse mijnen werd perslucht gebruikt om locomotieven aan te sturen. Het laatste vooral omdat hier geen vonken bij aanwezig waren. Guy Nègre een ingenieur van het Luxemburgse bedrijf MDI, ontwikkelde een persluchtmotor die ingebouwd in de AirPod ook in het hedendaagse verkeer mee kan komen. Oke, we zijn er nog niet helemaal, want het moet ook overal goed bruikbaar zijn. En helaas, de autoweg is nog verboden gebied voor dit geinige karretje. Want het is een leuk modelletje en zeker fotogeniek en een aanwinst in het muisgrijze straatbeeld. De motor bestaat uit twee cilinders met een inhoud van 430cc en er gaat 260 liter perslucht mee met een druk van ca 250 bar. De Indische autobouwer Tata heeft besloten om deze AirPod op de markt te gaan zetten, voor een prijs tussen de vijf- en zesduizend euro, een koopje toch.
De ‘brandstof’ van de driewieler is perslucht en kost 50 eurocent per 100 kilometer, en als je dit omrekent naar een zuinige auto die toch op ongeveer op 9 Euro per 100 kilometer kost is het een schijntje. Om lucht te persen, heb je elektriciteit nodig en zolang die schoon is, rijdt de Airpod zo groen als een kikker in het gras. Het kan uiteraard nog slimmer, een hometrainer met compressor bijvoorbeeld, of een wat grotere fietspomp, maar nu draaf ik uiteraard even door. Topsnelheid van deze Airpod is overigens 80km/uur met een bereik tot 150km. De chauffeur stuurt met een joystick en er kunnen twee passagiers mee op de achterbank. Binnenkort staat dit karretje in de showroom, het lijkt me de ideale auto voor woon-werkverkeer als je niet te ver weg woont. Ook als boodschappenwagen is het een uitkomst. Hij gaat dan ook linea recta naar mijn virtuele garage.
bVision.nl een Parkstad Limburg blog