Ik heb de perfecte week uitgezocht om te gaan sporen. Een nieuwe dienstregeling, ja ook bij onze westerburen. België ligt nou eenmaal ten westen van ons Limburgers. Op maandagochtend ben ik, met vol goeie moed, vertrokken naar Brussel. De trein is keurig op tijd en vertrekt vrijwel leeg vanuit beginpunt Maastricht. Vanaf het eerste station in België loopt de trein snel vol. Dat is de rest van de week ook zo. De aansluiting in Brussel naar station Bosvoorde gaat ook redelijk zodat ik om 09:15 uur bij SAP in Brussel ben. De terugreis verloopt een stuk minder soepel. De trein gaat voor mij maar tot station Luik – Guillemins. Daar moet ik overstappen op de trein naar Maastricht. Het is bijna drie kwartier wachten op deze aansluiting. In Maastricht doen ze daar nog een schepje boven op en mag ik nog iets meer dan een half uur wachten op de trein naar Bunde, waar ik woon. Dit is de normale dienstregeling, maar met als gevolg dat pas om 20:30 uur thuis ben. Tweeënhalf uur voor de heenweg, vier uur om terug te komen. Gezien de weersomstandigheden heb ik dit de rest van de week ook moeten doen, de auto was geen optie. Op dinsdagochtend werd, in Maastricht, één minuut voor de Belgische sneltrein zou moeten vertrekken aangekondigd dat hij helemaal niet kwam. Daar sta je dan. de volgende komt pas over een uur. Terug naar huis is geen optie, dan maar een wachtruimte opzoeken. Dat moet met de gastvrijheid van de NS, ze leggen immers de rode loper voor je tot in de trein (gezien op een reclameposter), geen probleem zijn. Nee dus, de restauratie is gesloten, je kunt kiezen tussen hangen in de stationshal of op een ijzeren bankje op een tochtig vriezend perron zitten. Gelukkig is de rest van de week wel volgens de dienstregeling verlopen. Ook in België had men een nieuwe dienstregeling, en ik weet niet of het normaal is daar maar op de stations werd echt continu de aankomst en het vertrek van elke trein, vanaf welk perron aangekondigd. Ieder groot station heeft daar een soort van verkeersleiding denk ik en die zijn continu bezig met het in goede banen leiden van het treinverkeer van en naar het station. Wel heb ik zo, op een van de dagen, drie keer van perron moeten wisselen. Wat andere opmerkelijke zaken:
- Ik heb in Brussel gezien hoe, een flink vertraagde trein, naar Luik helemaal vol gestouwd werd met mensen en de conducteur moeite had om zelf daarbij nog in te stappen en de deur dicht te krijgen. Deze trein heb ik daardoor gemist, vol is vol. Vervolgens komt twintig minuten later de volgende trein welke wel redelijk op tijd is, en die is/blijft dan vrijwel leeg.
- Een conducteur die de tussendeur van een overvolle coupé openschuift, ziet hoe vol het is, en met zijn hoofd nee schuddend de deur weer dichttrekt.
- Ontbijten in de trein, benodigdheden, een pak muesli en een pakje sinaasappelsap. Zet het pak muesli aan je hoofd, neem een flinke hap neem een slok sinaasappelsap en dan samen goed kauwen.
- Luik Guillemins is een héél mooi station (als je van dit soort architectuur houdt). In de stationshal heb ik iedere avond live muziek mee mogen maken. Ik heb er met mijn GSM wat foto’s gemaakt (onder aan de pagina). Ik ga er zeker nog eens terug met een echte camera en vooral met mooi (zomer)weer.
- België kent hele luxe treinen, want sommige coupés zijn zo warm dat je gratis sauna erbij hebt.
- Franstaligen en Vlaamstaligen (Nederlands) zitten gewoon bij elkaar in de trein in de zelfde coupé. Je zou toch zeggen, gezien veel nieuwsberichten hier in Nederland, dat ze elk hun eigen treinstel hebben. De conducteurs begroeten je in beide talen, afhankelijk van wat je zelf bent.
- Ik merkte op dat er een sticker op de wand zit in elke coupé van de Belgische treinen, waarvan geen enkele Belg, die ik gevraagd heb, de betekenis van kan uitleggen. Je ziet ze in hele oude treinstellen, maar ook in de moderne nieuwere treinen.
Al met al ben ik blij dat het weer voorbij is. Maandag weer gewoon naar de “baas”, met de auto. Een ritje van 10 à 15 minuten. Zie eens hoe goed ik het heb. Voorlopig ben ik weer even “spoorloos”.
Hieronder nog wat fotootjes, gemaakt met de GSM op momenten dat het wat minder koud aanvoelde:
[nggallery id=14]