bVision.nl

bVision.nl

Flying High – XPS snijden



Het eerste bij een vliegtuig is natuurlijk het ontwerp aan de beurt. Ik wijk hier echter een beetje af van de standaard en kijk niet eerst naar de tekening, maar naar het materiaal. Het materiaal is namelijk bepalend voor de gebruikte methode van bouwen. Bijna al onze modelvliegtuigen zijn gemaakt van XPS schuim. XPS is eXpanded Poly Styreen. Bij velen beter bekend als isolatie voor dakbedekkingen (roofmate). Het is vooral de stevigheid van dit materiaal wat het geschikt maakt voor modelbouw. Op de foto ziet u de vormen die gemaakt kunnen worden met op de achtergrond de snijmachine aan het werk. De snijmachine is een zogenaamde CNC snijder. Bediend door elektronisch 4 stappen-motoren aan te sturen die een snijdraad door het materiaal leiden. Door de snijdraad gaat ongeveer 1 ampere stroom welke zorgt voor de verhitting. Op de onderste foto wat restmateriaal wat overblijft na het snijden, maar wat wel een beeld geeft van de mogelijke vormen. Beide foto’s zijn aanklikbaar voor een groter beeld.


Tips en Truuks – het prul van 2007

Als je over tips en truuks begint denken de meeste al meteen dat er de standaard zaken met betrekking tot windhoos aan bod komen. Niet dus, daar wordt al genoeg over geschreven. Vandaag een vraagje voor u. Ik heb het idee dat er na de Sint en de Kerstman een hele zooi aan goedbedoelde maar nutteloze prullaria overblijven. Wat ik me afvraag is waar uiteindelijk al de rommel blijft. Nutteloos o.a.: verwarming voor (auto) sleutels, led lampjes voor aan diezelfde sleutelhanger en u mag zelf producten aanvullen. Ik had toch gezegd dat dit blog draait op enige aktiviteit van u. En verder heb ik het niet over verkoopbare producten die u via marktplaats kunt aanbieden, maar gewoon zooi, gadgets en ga zo maar door…. Misschien heeft iemand een idee wat we daar in januari mee kunnen doen. Ofwel, wat wordt het prul van 2007… En btw ik heb net een prul voor een paar euri op internet gekocht. Voor insiders een Falcon, nieuw in de doos en nog nooit gebruikt.



Is dat nou wel nodig? – by Frank

Als je je fotoes wil laten afdrukken, dan kan je alles meteen vanaf het geheugenkaartje naar de ontwikkelcentrale sturen. Alle minder fraaie dingen, zoals rode ogen bijvoorbeeld, zitten er dan nog in. Dat was vroeger ook zo, toen we nog niet digitaal konden fotograferen. Alleen professionals en gevorderden, hadden toen de beschikking over een doka (donkere kamer). Voor de jeugd: dit was een plaats waar vroeger de negatieven werden ontwikkeld en de foto’s werden afgedrukt. Maar dat is een ander verhaal.

Tegenwoordig, kan iedereen, als men dat wil, met een PC zijn fotoes van A tot Z afwerken en ook retoucheren. Hiervoor zijn tal van programmaes in omloop. Van gratis tot heel duur. De bekendste, is ongetwijfeld Adobe Photoshop. Maar voor een Nederlandstalige Adobe Photoshop, moet u toch gauw op zoen 1000 euro rekenen. U koopt daarmee een programma wat in de meeste gevallen heel veel meer kan, dan wat u ooit zult gebruiken. Er is ook een soort elighte versie, Photoshop Elements, wat ongeveer 100 euro kost. De concurrentie van Photoshop Elements, Paintshop Pro, kost ongeveer hetzelfde. Een gratis alternatief, waar voor de meeste mensen eigenlijk hetzelfde mee bereikt kan worden is het gratis programma Gimp. Gimp is beschikbaar voor zowel Linux als ook voor Windows.

Veel eenvoudiger van opzet, maar ook daar kan heel veel mee bereikt worden, zijn bijvoorbeeld Google Picasa, Irfanview en Photofiltre. Met Picasa en Irfanview is het heel gemakkelijk om in de meeste gevallen bijvoorbeeld rode ogen aan te passen, foto’s na te scherpen, kleuren aan te passen, foto’s lichter of donkerder te maken, met Irfanview kunnen zelfs Photoshop plugins gebruikt worden.

Funny (nog 4 te gaan) – Poeremegoggel




Mijn grijze van Dale lijst groeit met de dag. Na de poeremetator komen er nu ook al bij de goeiemoggel, ik roggel het wel en de afdelingen sproedjes en transploft. Geweldig, hoe maak ik Nederlands. Goeiesmorgens is meteen eruit en Jiskefet moet maar wat anders gaan bedenken. KPN is booming business en is meteen de shirtreclame ingegaan. U begrijpt, ik heb meteen een aantal van die dingen besteld. Voor mijn eigen nog op te richten vliegende stuntteam.


Limburg in beeld – Schinnen




Als je vanuit Thull achter de Mulderplas omloopt kom je in Schinnen uit. Ik had er eigenlijk omheen willen lopen, maar dat kon niet. Buiten de stroopfabiek van Canisius en de Afcent is er weinig te beleven naar mijn idee. Vroeger bekend van de Bokkenrijders, maar nu weet ik er niet veel van te maken. Het is een uit zijn voegen gegroeid dorpje. Het weet oud en nieuw niet te combineren en heeft de twijfelachtige eer om het lelijkste verlichte object van Nederlad in de tuin te hebben staan. Natuurlijk zijn er ook interessante verhalen te vertellen over Schinnen. Zo ligt er ergens achteraf een versterkte hoeve, kasteel Terborgh. Ook een stukje mijnverleden, luchtschacht 4 van de staatsmijn Emma ligt op het Afcent terrein. Of de uit de twaalfde eeuw daterende kerk en de historie van de bokkenrijders niet te vergeten. Alleen zijn het allemaal losse stukken die ik niet aan elkaar kan plakken. Snel op naar het volgende dorp en dan te bedenken dat ik hier bijna iedere dag doorheen rij. Deze gemeente heeft er bij de herindeling een paar prachtige dorpen bij gekregen die elk een bezoekje waard zijn. Maar wellicht dat een verdwaalde bezoeker mij kan uitleggen waarom Schinnen er wel bij hoort en zeg nu niet waarom ik er dan over schrijf, het ligt gewoon op de weg naar hele mooie andere plaatsen.


Keek op de afgelopen week (2)

Het is zondag, en de eerste week zit er alweer op. Sinterklaas is zoals ieder jaar om deze tijd richting Spanje vertrokken en menigeen is mee gegaan. En wie zou niet mee willen als het daar lekker warm is en je hier van de weg af waait. Ook het eerste blogweekje zit erop. Met gemengde gevoelens welliswaar, ook voor mij is het even wennen. Maar het valt me niet tegen, dus we gaan nog even een paar jaar door. Gisteren was de grote terugverhuizing van mijn dochter. Het gezin met vier volwassenen is weer helemaal compleet. En als ik kijk wat er deze keer allemaal mee terugkomt, dat hou je niet voor mogelijk. We bezitten nu een aantal koelkasten, met kleine diepvries. Bedden in overvloed. Kasten teveel, een riedel aan prullaria en stapels was. Rest alleen de vraag waar blijf ik ermee. Een uitdaging voor de komende weken. En morgenvroeg zit ik in ene keer op een heel andere plaats op kantoor, juist ja, ook verhuizen. Ik denk dat ik maar op een boot ga wonen en werken, die kan ik overal mee naar toe nemen. Ik ben geloof ik langzaam aan een paar vrije (kerst)dagen toe, maar vandaag eerst eens even een boompje gaan versieren.



Vergeten merken – de Goggomobil 1955 – 1969



De aftrap in deze serie historische automobielen wordt gemaakt door de Goggomobiel. In 1954 werd dit autootje voorgesteld aan de pers en in 1955 rolden de eerste auto’s van de band. Een echte dwerg met tweetactmotor was het, maar enorm populair omdat je er met een motorrijbewijs in mocht rijden. Dat de isariafabriek tot die tijd alleen landbouwmachines maakte mocht de pret niet drukken. Het familiebedrijf onder de leiding van Hans Glas had een groot succes met dit wagentje. In tegenstelling tot de andere fabrikanten van dwergauto’s leek deze zelfs op een auto. Het bedrijf werd in 1966 overgenomen door BMW die in 1969 de productielijnen stil zette voor dit model. 280.000 exemplaren waren toen van de band gerold. Er heeft zelfs een besteluitvoering van deze auto bestaan. Het waren zeer betrowbare auto’s voor die tijd. De dwergauto’s zijn hun bestaanrecht kwijt geraakt door de toenemende economische groei. Men kocht sneller een echte auto…
Naast de goggomobiel bouwde Glas onder zijn eigen naam ook nog auto’s. Deze zullen in deze serie ongetwijfeld ook nog wel eens voorbij komen.