bVision.nl

bVision.nl

De kerst 2012

De wereld is nog niet vergaan en we kunnen er nog allemaal van genieten. Laten we er een gezonde kerst van maken. Ik wens iedereen een paar hele fijne dagen toe.

bVision Photography

Maandag

bVision Photography

Dit is de plaats waar wij de komende tijd zullen doorbrengen. Boven de gang waaraan mijn vrouw een kamer heeft, en onder het uitzicht over Heerlen en in de verte de skibaan van Snowworld in Landgraaf. U hoor mij niet klagen, integendeel, we mogen daar samen met mijn vrouw de Kerst meemaken. Een aantal dagen geleden zag het daar nog niet naar uit. We mogen nog steeds niet juichen, maar zien het toch optimistisch in. Ik neem de laptop mee als ik ga en kan tussendoor ook nog wel sommigen blogs bezoeken de komende dagen. Donderdag en vrijdag wordt dat wat moeilijker, dan moet ik weer gaan werken en wordt het lastig om wat tijd over te houden op een dag. Het huishouden moet ook gewoon doordraaien en ook onze beesten willen op tijd wat te eten hebben anders vrees ik dat ze ’s nacht aan mij gaan beginnen…
Update: Donderdag en vrijdag mag ik thuis blijven en neemt mijn collega Frank de Honneurs waar, waarvoor dank.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Spanning in Patong (Thailand)

Trafohuisjes bVision.nl

Patong is een grote, mondaine badplaats op het eiland Phuket in Thailand, omgeven door groene heuvels aan een mooi zandstrand met boulevard. Het centrum is zeer levendig met vooral ’s avonds veel bedrijvigheid. Langs de hoofdweg liggen pleintjes met concentraties van open barretjes en soms harde muziek. In enkele zijstraten is prostitutie, maar de sfeer blijft gemoedelijk en men is niet opdringerig. Van Chantal kreeg ik deze serie mooie foto’s toegezonden. Ondanks dat het een warboel lijkt is het toch gestructureerd.

Trafohuisjes bVision.nl

Op de foto hierboven zie je een masttransformator, vroeger hier ook wel toegpast. In onze buurlanden zie je ze wel vaker. De transformator word hoog in de mast geplaatst, net onder het hoogspannings gedeelte. Gebruikelijk in thailand zijn de trafo’s rond de 250 KVA in steden als Patong. De zwaarste modellen welke op deze manier worden ingezet zijn rond de 400 KVA (KiloVoltAmpere). De laagspanning is in Pantong, net als hier 230 Volt en voor bedrijven 400 Volt. De betrouwbaarheid van deze masttrafo’s is recentelijk nog in het nieuws geweest na aanleiding van een brand in een discotheek in Patong waarbij een aantal toeristen zijn omgekomen.

Trafohuisjes bVision.nl

Op de twee foto’s hieronder is duidelijk de scheiding te zien tussen hoog en laagspanning. De schone hoogspanning
zijn de bovenste wat dikkere draden die verbonden zijn via isolatoren, en daaronder het zootje met de 220 Volt bedradingen.

Trafohuisjes bVision.nl

Trafohuisjes bVision.nl

Patong op het eiland Phuket in Thailand

Trafohuisjes bVision.nl

Autobianchi A112

bVision Photography

Ofwel de auto die geen merk-auto had moeten worden. De auto’s welke bij Autobianchi geproduceerd werden waren eigenlijk op Fiat gebaseerde proefmodellen. Het was dan ook een Joint Venture tussen Bianchi, Pirelli and Fiat en opgericht in 1955. Er zijn dan ook niet zo veel modellen echt op de mark gekomen. De eerste auto die er gemaakt werd was een Autobianchi Bianchina en was helemaal gebaseerd op de techniek uit de FIAT 500. Motor iets verder achterin en met een kleine kont.
In 1964 werd de primula op de markt gebracht en deze plaatste in ene het merk ook op de kaart. De Primula was een voorwielaangedreven auto met een viercilindermotor en had voor die tijd vooruitstrevend, rondom schijfremmen.

bVision Photography

Het meest sucsesvolle model, en meteen de laatste Autobianchi was de A112 waarvan bijgaande foto’s gemaakt door Di Mario Dit model werd in 1969 voorgesteld aan het publiek en was meteen heel succesvol. Bedoeld om te testen of de Fiat 127 overlevingskansen had, maar meteen zelf een succes. Het was een klein racemobieltje en ging op het circuit de strijd aan met o.a. de Innocenti Mini. Er werden met de A112 ook cupraces gehouden (A112 70pk Kampioenschap). De fabriek werd in zijn geheel overgenomen door Fiat en ondergebracht bij de Lancia groep. De A112 werd opgevolgd door Lancia’s Y10 en later de Ypsilon.

PS, mij vrouw is sinds vanmiddag van de spoedeisende hulp af…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Hoezo ziek…

Buiten de geplande stukjes op zaterdag en zondag kunt u hier een paar dagen niet veel beleven.
Vanavond is mijn vrouw met spoed opgenomen op de afdeling spoedeisende hulp van het Atrium Ziekenhuis in Heerlen. Wat wij dachten dat een zware griep met een verkoudheid was bleek een acute dubbele longontsteking te zijn, het zuurstofgehalte in het bloed was ontstellend laag. We mogen van geluk spreken dat de huisarts die we consulteerden haar twijfels had en na ruggespraak met de longarts ons linea recta naar het ziekenhuis stuurde. Daar zijn we bijzonder goed opgevangen en er is alles gedaan om haar te stabiliseren. Ik zit voorlopig aan de telefoon gekluisterd te wachten op goed nieuws. U begrijpt dat mijn hoofd nu ergens anders is, maar echt vatten doe ik het nog niet.

Zuinig

Na het stukje van Frank dacht ik aan het volgende verhaal:

Zuinige Nederlanders staan steeds vaker zonder benzine in de Belgische Ardennen op weg naar Luxemburg. De kleine garagehouder Lapraille in Marbehan, Habay, provincie Luxemburg, Belgische Ardennen heeft de handen vol aan Nederlandse vakantie- gangers die goedkoop in het groothertogdom willen tanken maar de grens niet meer halen. Vorig jaar sleepte hij 500 Nederlandse auto’s weg. In de zomer rukt hij gemiddeld twee keer per dag uit.
Zo wordt het alsnog een dure liefhebberij.

En over zuinig gesproken, ik krijg ieder jaar geld terug, afgelopen jaar hadden we exact 700 m3 gas verbruikt om het huis te verwarmen en om iedere dag te koken. Ik weet niet hoeveel anderen hieraan komen, maar na een kleine rondvraag op kantoor bleek niemand dat te halen. uit betrouwbare bron blijkt een gemiddeld huishouden jaarlijks zo’n 1.600 m3 gas te verbruiken. De gasrekening komt daamee op ruim 1.200 euro (bij 65 eurocent per m3, inclusief vastrecht; prijspeil 2012/2013). Ik moet drie etages warm houden, we zijn met drie volwassenen, hebben drie katten, stoken gemiddeld op 19.5 graad. Het heeft een stuk met isolatie te maken, uiteraard, en na het plaatsen van een hoog rendement ketel, het vervangen van onze ramen aan de voorzijde met geluidswerend glas (superdikke luchtlaag!) is dit overgebleven. Ik kan een glimlach niet onderdrukken en moet daarbij denken aan de lach van deze man in het filmpje…

Verbruik – door Frank

Een paar maanden terug had ik het geluk om een nieuwe auto te kunnen kopen (met inruilen). Vooraf vergelijk je dan auto’s met elkaar. Je moet hem mooi vinden, niet te groot niet te klein, mijn vorige auto was veel te groot 4,80m, een slagschip dus. Een grote auto rijdt over het algemeen wel heel erg lekker, maar het is vaak een crime als je hem mee de stad in wil nemen. Daarnaast kijk je dan uiteraard wat de de diverse fabrikanten zeggen wat hun auto’s aan de pomp kosten. Maar zogezegd dat zijn allemaal fabrieksopgaven. Ik weet dat men daar officieel vastgelegde methoden voor gebruikt, om zo eerlijk onderscheid te kunnen maken tussen merken. Men geeft dat ook altijd keurig aan dat de metingen volgens de Internationale norm zijn gedaan. Hieronder een overzichtje wat ik op een autosite vond, het ziet er veel belovend uit.

verbruik binnen beb. kom    5,9 l/100km 1 op 16,9
verbruik buiten beb. kom    4,1 l/100km 1 op 24,4
verbruik gemiddeld        4,8 l/100km 1 op 20,8

Maar in de praktijk kom je niet eens in de buurt, er zit in mijn auto een meter wat het gemiddeld verbruik aangeeft, maar die zit toch ver uit de buurt. Gemiddeld zit ik op 6,5 à 6,7 liter per 100km. En dan rijd ik redelijk rustig, max 120km/u en ik pas het nieuwe rijden een beetje toe. Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe je zelfs maar in de buurt van die cijfers zou kunnen komen, hoe je rijgedrag dan moet zijn. Nog meer nieuw rijden zit er niet in, ik rijd niet graag voorop de file.