click to see the pictures big

Deze Opel Kapitän werd gespot door Di Mario, hij kon het niet nalaten om deze op de foto te zetten. Voor vandaag dus een nieuwe telg uit de diverse automodellen die reeds in mijn virtuele garage staan. Dit type Opel Kapitän was de P2 in een hele reeks van modellen met deze naam. Uiteraard de opvolger van de P1, maar toch wat verfijnder. De productiejaren liepen van 1953 tot december 1963. Met een redesign van de body, een ander grilletje kon hij weer even verder. Kleine jongens waren het niet en de nieuwe overvierkante 2.6 liter in lijn zescilinder motor was een ware krachtpatser. Een auto die een flinke aanhanger kon trekken.
click to see the pictures big

Dat had uiteraard ook wat nadelen zo’n grote bak, 12 liters super, als je zuinig reed en niets erachter had hangen. De Kapitän P2 kende ook een record, van geen enkel model uit deze serie werden er ooit meer verkocht. Topjaar voor Opel was in dit segment 1960, met de meest verkochte auto’s in Europa. Dat woog niet op tegen de verkopen van de Opel Record en de Opel Kadett, maar die waren in een veel lager segment, dat van de gewone man, ingedeeld. De Opel Kapitän de luxe op de foto is afkomstig uit 1963.
click to see the pictures big

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek
di mario
From August 1959 to December 1963, Opel built 145,618 units of this Kapitän series. No other Opel Kapitän model, before or subsequently, achieved such a high production level.[6]
The large Opels were never dominating players in their market segment on the same scale as the smaller Rekord and Kadett models, possibly due to the strength of Mercedes-Benz in the big car sector.[7] Nevertheless, the highpoint for the big Opels was 1960 when together the Kapitän and Admiral were Europe’s top-selling six-cylinder saloons, with nearly 48,000 sold.