bVision.nl

bVision.nl

Ha(a)n en Hond

bVision Photography

Een verrassing, bij de post vond ik deze week een pakketje van Han Vogel met een inhoud waar ik zeer vereerd mee ben. Een tegeltje van een Haan en een van een Hond. Dezelfde symbolische tegels die je in de PEN Huisjes vindt. Ik dank Han dan ook voor deze zeer mooie tegeltjes. Enige weken eerder was ik op dezelfde wijze al eens verrast met een verhaal over deze twee zo verschillende beesten.

bVision Photography

Het begon namelijk te kriebelen met al die PEN hoogspanningshuisjes, ontworpen door de heer Johan van Loghem. Het uitgebreide verhaal kun je op de laatste foto zelf lezen. Maar in het kort zat er een visie achter deze twee dieren in de muren van het PEN huisje aangebrachte tegels. Enerzijds waren de muren eigenlijk maar kale dingen, grote vlakten zonder echte ramen, en het was ook niet de bedoeling dat iedereen daar zo maar binnen zou lopen. Het aanbrengen van deze twee, meestal bij de deur ingemetselde dieren zorgde voor een onderbreking van die muren en gaf een fris uiterlijk aan zo’n huisje. Het glazuur behoefde geen onderhoud en gaf een frisse kleur aan die huisjes. Maar waarom nu die haan en die hond.

bVision Photography

Op de deur van de huisjes stond al een waarschuwing dat het betreden van de ruimte levensgevaarlijk is, en de haan en de hond moesten dat onderstrepen. De haan met rede, hij kraaide deze waarschuwing uit, geen onbevoegde mag hier binnentreden. Voor de mensen die hier geen boodschap aan hadden stond daar nog de hond, die meteen toe zou happen als er iemand het waagde het gebouw toch te betreden. Om de foto op ware grootte te zien moet je er even op klikken.
In de laatste alinea van het verhaal staat nog evenbeschreven dat als iemand denk dat het anders is, daar niemand bezwaar tegen zal maken. Ofwel of dit de waarheid is, is alleen aan u…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Chevrolet 3100 pick up

bVision Photography

Zeg nou zelf, Amerikaanser dan deze Chevrolet 3100 is welhaast niet mogelijk. En mooi dat die is. Sakkerdjie daar is behoorlijk wat aandacht aan besteed. Deze auto is gebouwd in 1954 en heeft dus de nodige jaren er al opzitten, volgend jaar wordt hij zestig. Met zijn 1700 kg niet echt licht, maar dat maakt deze achtcilinder van 6200 cc meer dan goed.

bVision Photography

Hi is machtig mooi gerestaureerd en gaat linea recta mijn viltuele garage in. Op de auto staat reclame voor Restaurant Gonzales in spaubeek. Een leuk grilrestaurant in een oude boerenhoeve met een gezellig terras midden in de kern van Spaubeek (naast de kerk). Voor een groter versie van mijn foto’s hoeft u er maar op te klikken…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Rotonde te huur…

bVision Photography

Je ziet het steeds vaker, rotondes met reclame. Gemeentes zoeken steeds meer wegen om te besparen, en twee heren, van het bedrijf adopteer een rotonde hebben daar goed op ingespeeld. Ze verzorgen voor de gemeente het onderhoud en de inrichting van rotondes en zorgen dat ze daar zelf ook beter van worden, want ze laten zich sponsoren door reclames te plaatsen op diezelfde rotondes. Een win-win situatie voor iedereen. Voor plaatselijke bedrijven een uitstekende reclame die niet al te duur hoeft te zijn. De gemeente bespaart op onderhoudskosten, en het bedrijf zorgt ervoor dat plaatselijke hoveniers ook een centje kunnen verdienen. De gemeente Geleen-Sittard, waar de onderstaande foto’s gemaakt zijn doet vanaf 2013 ook mee met een dertigtal rotondes. Deze is nog niet geadopteerd, die zal door het extra onderhoud van het kunstwerk wel aan de duurdere kant zijn. Maar diverse andere rotondes zijn al van reclame voorzien. Een gat in de markt… Om een idee te krijgen, gemeentes gaven gemiddeld ieder jaar zo’n 1100 euro per jaar uit aan een rotonde. En de meesten lagen er maar armzalig bij.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Mooi hé

bVision Photography

Na gedane arbeid is het goed toeven in Roermond. Maar eerst even aan het werk, op naar de ANWB, waar we de noodzakelijk attributen moesten aanschaffen voor onze reis naar de bergen van Tirol volgende maand. Ook daar heb je een Vignet nodig om door Oostenrijk te mogen koersen. En uiteraard een landkaartje van de streek en een beschrijving van wat er allemaal aan wetenswaardigheden zijn die we van buiten moeten leren voordat we gaan. Wellicht heeft er nog iemand tips over iets wat we echt niet mogen missen in Tirol.

bVision Photography

Daarna is het goed te doen op een terrasje bij VerKoch met 22 graden in het zonnetje. Dat vond het stelletje met het ijsje hier ook, en na ons terrasbezoek was dan ook de eerste gang naar de ijsboer, voor ook zo’n lekker ijsje. Her was een middagje puur genieten en uiteraard blijft de Megane dan op stal staan, alles gaat dan Oben Ohne…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

1.0 liter – door Frank

Tja zeg nooit nooit. Als iemand mij een jaar geleden had gezegd dat ik zo rond deze tijd in een auto met een 3 cilinder 1000cc motor zou rijden, dan had ik waarschijnlijk met een tikkend gebaar naar mijn voorhoofd hem voor gek verklaard. Maar toch is het zo, inmiddels heb ik al meer dan 7500 km “3 cilinder” er op zitten, en ik moet zeggen ik ben er helemaal weg van. Zo als ik er nu tegen aankijk, mogen ze mijn auto vervangen zolang dat motortje maar in de nieuwe zit.

Deze motor is zuinig, heeft weinig co2 uitstoot, accelereert soepel en vlot, en maakt eenmaal op snelheid weinig geluid. Dat laatste vind ik wel fijn. Een paar jaar geleden nog, zijn mijn vrouw en ik eens een proefrit gaan maken in een kleine stadsauto met een 3 cilinder motor. Het was net een tractor. U begrijpt dat ik er nogal sceptisch tegen aan keek toen de Ford dealer hier in de buurt, me uitnodigde om toch nog eens een proefrit te maken in een “3 cilinder”. Het was liefde op het eerste gezicht, van die motor heb ik zeker geen spijt. Op autoforums lees je weleens reacties dat je zo’n motor niet serieus kunt overwegen. Dat kan niks zijn, als je daar mee wil doen dan moet je een “echte” motor onder de kap hebben, maar niks is minder waar. Bij het optrekken dan maakt de motor een beetje roffelend geluid net als de motor van zo’n zware Amerikaanse wagen, maar dan wel veel zachter, en eenmaal op snelheid, en dat gaat vlug, dan zoemt het zachtjes onder de motorkap. Even inhalen is ook zo gepiept en aan de pomp hoef je niet eerst een persoonlijke lening af te sluiten om te kunnen tanken, dat terwijl de auto volgens kenteken toch bijna 1300 kg weegt.  Hieronder een foto van een opengewerkt exemplaar van deze motor, het fotootje heb ik bij de fabrikant geleend.

Waar zouden we zijn…

bVision Photography

Ik ga u niet vermoeien met de vraag wat dit is, dat zou flauw zijn, want ik weet het antwoord, ik heb de foto’s zelf gemaakt met mijn mobyletje.

  • heeft het wielen – ja
  • rijdt het op rails – ja
  • zit er een (diesel)motor in – ja
  • zit er iemand in – nee

Vooral dat laatste antwoord is belangrijk voor de oplossing van het probleem. Het is namelijk een onbemande, op afstand bediende locomotief. Deze locomotieven worden gebruikt voor het afvullen van Tankwagons. Zodat niet een machinist op drie diensten aanwezig hoeft te zijn om de trein ieder keer een stukje vooruit te duwen. Het gemak dient de operator toch. Het gele geval, met die tankwagon erachter, is een oud model.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

De lente in huis….

bVision Photography

Volgens mij was heel Nederland eropuit getrokken om de lente binnen te halen, zeg nou zelf, dat hadden we toch ook verdiend na al die misère. Al vroeg in de ochtend zaten wij in de MG op weg naar Intratuin in Roermond. Ik wist zeker dat ze daar de kruiden hadden die ik zocht, lekker voor tussen de terrasplanten en ook lekker in de keuken, niets gaat boven vers. Maar je weet hoe het gaat, de oh’s en ah’s waren er al op de eerste meters, logisch, ik zou ook meteen de mensen lekker maken met mooie en kleurrijke planten. Op de bovenste foto ziet u het resultaat van de winkelkar, overvol. Alleen hoe krijg je dat in een MG… Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar alles zat erin. Voordat ik weg reed heb ik nog even gecheckt of ik mijn vrouw niet was vergeten… Onder ziet u een deel van het resultaat, achter op ons terras. Bang voor vorst ben ik daar niet meer, er wordt weliswaar niet verwarmd, maar alles is voorzien van dubbel glas en uit de wind.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog