bVision.nl

bVision.nl

Hoegaarden

Afgelopen week waren we in Hoegaarden, een klein Belgisch dorpje dat zijn naam dankt aan het gelijknamige bier. En dat pas sinds 1966. Toen werd brouwerij de Kluis weer in bedrijf gesteld door Pierre Celis, in een laatste poging om de daar uitgevonden witbieren weer op de kaart te zetten. Dat dat geslaagd is weet iedereen wel. Uiteraard waren wij niet in Hoegaarden om van het bier te genieten, wat we dus wel gedaan hebben. Maar we waren daar om te genieten van de tuinen van Hoegaarden ook wel het park van de stilte genoemd. Destijds door gesticht door de monniken van het kapittel van Hoegaarden. Deze ontstonden dus al rond 980. Uiteraard is er niets meer over uit die tijd en zijn de tuinen enigszins onderkomen geraakt. Toch is dat wat er over is nog steeds een bezoek waard. Al is het maar voor het heerlijke eten en een heerlijk glas Hoegaarden bij de uitgang van de tuinen in het kapittelhuys. En btw, de entree is gratis en dan mag je toch niet klagen…

bVision Photography

bVision Photography

bVision Photography

bVision Photography

Versgeperst – door Frank (van IkFotograag.nl)

Veel te mooi weer om RAW-foto’s af te werken. Dus gaat het nog even langer duren voor ik iets van mijn Marokkofotoos kan laten zien. Maar “wat in het vat zit verzuurt niet” zeiden de oude Nederlanders, wie weet misschien de Batavieren al. Wel al een verhaaltje over Marokko, aanleiding Sjoerd schreef afgelopen maandag over het glas sinaasappelsap van de bananenboxer in Roermond. In Marokko had je overal stalletjes op straat, waar je voor tussen de zes en tien Dirham (ongeveer 55 tot 90 eurocent), een glas versgeperst sinaasappelsap kreeg, of naar keuze ook andere citrusvruchten geperst kon krijgen, en eventueel ook nog eens gemengd naar keuze. Het waren vaak (niet altijd) ook nog eens in koelboxen gekoelde sinaasappels. En dat was heel erg lekker, zeker als het zoals in Marrakech buiten 40 graden is. Ik heb dan ook vaker zo’n glas vers geperst sap gekocht langs de weg. De lekkerste mix vond ik volgend recept: een stuk of wat sinaasappelen, een halve pompelmoes en een kwart citroen. In Marokko groeien de sinaasappels gewoon aan de bomen, zelfs gewoon in de stad langs de straat staan citrusbomen, zoals hier in Nederland de eikeltjes en beukennootjes. Hoe je kon zien of die sinaasappelen eetbaar waren? Er zijn namelijk verschillende sinaasappelsoorten. Kenners zien dat aan de bloemen en bladeren, maar wij konden dat zien, door als alle onderste sinaasappels er nog hingen, dan waren ze bitter en alleen geschikt om jam van te maken. De lekkere sinaasappels; die bomen waren onder altijd al leeg geplukt.

Versgeperst

Werken om te leven

Werken om te leven doen de meesten van ons al lang niet meer. We werken voor de heb. Voor de heb van een auto, een televisie, een iPhone en iPad. Of gewoon voor alle gadgets in het leven. En wij doen daar ook hard aan mee. Zo waren we deze week aan het kijken naar een mooie cabrio, en geloof me die zijn er genoeg. Alleen wat moet je ermee was de vraag die uiteraard door mijn vrouw werd gesteld. Nou niets toch, niet genieten van het rijplezier, niet van het scheuren langs de limburgse binnenwegen, niet genieten van de zon op je kop en de wind door de overgebleven haren. Nee, de huidige diesel die we hebben is veel goedkoper en efficienter, daar kun je mee verhuizen, die heeft ook ARKO (alle ramen kunnen open) en een panoramadak. De conclusie, een auto hoort van A naar B te rijden en dat op de meest efficiënte manier, en volgens mij wordt dat de bus pakken want geen auto is nog goedkoper. Trouwens, ik heb nog een cabrio in mijn virtuele garage staan…


de Jeepster

Roermond

Mooi terrasweer, vakantie gevoel, markt in Roermond, dus wat let je. De markt in Roermond is nog een echte markt, en niet een slap aftreksel zoals je vaak in andere steden tegenkomt. En afgelopen weekend kon je er over de koppen lopen. De allereerste marktkraam die we tegenkwamen, die van de bananenboxer verkocht vers fruit in een bakje. We waren meteen verkocht. Dat het concept aansloeg was meteen duidelijk. De concurrentie stond ook foto’s te maken van het proces. Trouwens, het was later ook de laatste marktkraam die we tegenkwamen bij het verlaten van de stad. In de kraam stond een sinaasappelsap machine waar de hele vrucht in ging, daarin geschild werd en daarna geperst werd. En lekker dat dat was… We zijn natuurlijk ook de stad in geweest waar we een lekker broodje gezond hebben gegeten bij de Subway aan de Neerstraat. U ziet, een gezond dagje uit, nou ja, buiten een flesje Duvel op het terras van het theater hotel de Oranjerie, waar een antiekmarkt was. TIP… Wilt u ook eens naar Roermond, parkeer dan achter de Foroxity bioscoop, 3 euro voor een hele dag en nog geen honderd meter van de markt af.

bVision Photography

Een spannende zondag – Heerlen, station

Trafohuisjes bVision.nl

Dit exemplaar staat er al jaren en iedereen rijdt er gewoon langs zonder dat het iemand opvalt. Het ligt aan de spoorsingel in Heerlen en heeft een zeer afwijkend model. Dat is dan wel weer jammer als je er niet wat meer informatie over kunt halen, maar we doen ons best. Het moet spannend blijven.

Trafohuisjes bVision.nl

Heerlen is een klein dorp aan het begin van de 19e eeuw, maar door de komst van de mijnen groeide de stad explosief. Momenteel is het de vierde stad in Limburg. Een industrie komt en een industrie gaat. Net zo hard als de kolen kwamen en het staatbeeld beheerste hier in de oostelijke mijnstreek, zo snel is ook alles weer afgebroken. Een kleine schacht van de ON1 (Oranje Nassau Mijn 1) is alles wat er over is van de mijnindustrie in Heerlen.

Trafohuisjes bVision.nl

Coördinaten: 50.889966,5.983391 (Google Maps)

Trafohuisjes bVision.nl

Citroën Traction Avant

bVision Photography

Deze Citroën Traction Avant, wat niet meer betekent dan een Citroën met voorwielaandrijving komt niet uit eigen stal. Deze heb ik van een andere handelaar in klassieke auto’s gekregen. Ene Di Mario wilde er wel afstand van doen en vroeg mij of er nog plaats was in mijn virtuele garage.

bVision Photography

De Citroën op deze foto is in 1947 van de band gelopen en verblijft sinds 1982 in Nederland. Een mooi exemplaar die zeer zeker een plaats verdient in mijn virtuele garage. Het model is onverwoestbaar, alleen de traction avant en de versnellingsbak zijn ware killers geweest voor die auto. Mario, je bent er vanaf, hij staat nu hier… (Foto’s zijn eigendom van Di Mario)

bVision Photography