bVision.nl

bVision.nl

Met de spaanse slag

De rijke is niet gelukkiger dan hij die genoeg heeft

Op het werk zal het deze week wel druk zijn. Velen hebben vakantie, maar in een 24 uurs bedrijf zoals het onze, gaat het werk gewoon door. Ik heb deze week de bedrijfstelefoon omdat mijn baas aan de kust zit, dus dat kan er dan ook nog wel bij. Niet dat er iedere avond of nacht een storing is, maar je weet nooit. Het paasweekend ben ik lekker bezig geweest en heb het schilderwerk van de kozijnen aan de voorzijde helemaal afgerond. Niet iedereen vind dit een mooie kleur, maar mijn vrouw en ik vinden het helemaal te gek. Baskisch rood, dat is een tint roder dan bourgondisch rood. Nu is rood wel een lastige kleur om aan te brengen, maar alles zit er keurig op. Schuren, gronden,schuren lakken,schuren, aflakken. Nog een tip van de amateur, als je iets rood wil verven moet je geen witte, maar grijze grondverf nemen. Daarom moest ik mijn deur die in de witte grondverf zat, ook eerst grijs maken.

bVision Photography

Ik paas

Geen ellenlange verhalen vandaag,u heeft wel meer te doen denk ik zo. Maar dit kunstwerk kwam ik gisteren tegen bij oddee.com. Voor dat u er op klikt en het totaal kunt zien… ach nee, laat u verpasen.

bVision Photography

Een roestige zondag (30)

Ook rommel kan een bijdrage leveren aan een roestige eerste paasdag. Over dit zootje ongeregeld valt verder niet veel te vertellen. Terwijl een ieder op zijn eigen wijze deze mooie dagen doorbrengt, gebruik ik hem om de laatste verfklussen aan de voorkant van het huis af te ronden. Wellicht morgen een eerste resultaat. Langzaam maar zeker komt alles toch klaar.

bVision Photography

DeLorean

Bij de Delorean moet ik denken aan de film Back to the Future. En over de future gaat dan ook deze blog. Wordt momenteel koper bij het leven gestolen, is de benzine peperduur, ben je goudgeld kwijt aan gadgets, sta je uren in de file. Dan denkt toch iedereen dat moet anders kunnen. En het kan anders. Met kan bedoel ik dan can, het aluminium blikje waar wereldwijd de schappen mee vol staan. Met bier, cola en nog veel meer…. Ja en denkt u dan. Wat heeft dat met die auto te maken. Nou, alles. Want twee slimmeriken, professor Xavier Salueña en student Aleix Llovet, hebben uitgevonden hoe je met die blikjes en wat natronloog een auto kunt laten rijden. Nog zeer primitief, het is nog maar een modelauto met afstandbediening, maar het werkt. De naam van dit modelautootje is dAlH2Orean. Juist ja als je dat goed leest zitten we weer in back to the future.

bVision Photography

De werking is eigenlijk vrij eenvoudig uit te leggen. in een waterige oplossing van natronloog en aluminium ontstaat waterstof. Dat stuur je, na filtering, naar een brandstofcel waar je elektriciteit opwekt, die vervolgens een elektromotor aanstuurt. De dAlH2Orean heeft een topsnelheid van 30km/h en heeft een actieradius van 40 km. Uiteraard is dit slechts het begin van een groot onderzoek, maar het spelen met dit soort technieken lijkt me wel wat. Zij mogen deze reis bouwen, dan doe ik er met mijn afstandsbediening wel mee rijden.

rotonde Geleen

bVision Photography

Als je naar de bovenste foto kijkt waan je je bij Gamma of Praxis op de afdeling sanitair, nou ja ook weer niet met die achtergrond, maar goed. Een paar drukvaten van een verwarming bij elkaar op de foto. Wel goed onderhouden zo te zien. Niet nieuw in ieder geval. Dat kan ook niet, want ze hangen hier al jaren als een kunstwerk op een rotonde in Geleen. Tenminste, voor zover ik het zie als kunstwerk. Na het bezoek aan enige art galeries vind ik het wel wat hebben. Eerst zie je er helemaal niets in. Dan zie je de Gamma en de Praxis. En uiteindelijk zie je er de gein wel van in de Gedachte die je erbij krijgt. Maar ik geef toe, in dit geval heeft het even geduurd. Dus als u het niet ziet, rij ook even dagelijks door Geleen, over deze rotonde en wellicht zie ik dan over enkele jaren…
Wist u overigens dat Frank alweer vakantie heeft, en deze reis ons gaat verblijden met foto’s van een Cyperse… Ik heb hem al gewaarschuwd dat hij daar niet mee thuis moet komen. Ergens in mei komt hij weer terug, en ik maar werken en werken, zelfs op mijn verjaardag. En het is volgens mij de eerste keer in tig jaar dat ik dat doe. Aan de andere kant respecteren we elkaars vakanties en kan ik uiteraard niet zeggen dat ik voor die ene dag dwars ga liggen. We zijn niet alleen collega’s, maar ook vrienden. En zo belangrijk is het niet als je reeds tot de 55 plussers wordt gerekend.

bVision Photography

Genieten toch…

bVision Photography

De mensen van de Volta waren er gisteren al vroeg bij voor de jaarlijkse controle van de gasinstallatie. Daardoor konden we vroeg naar de winkel en daarna meteen aan het schilderwerk, want stel je voor ik breng eens een dag door met niksen. Dat gaat echt niet. En dan tussendoor even het gras maaien, pizza’s maken voor iedereen terwijl mijn vrouw dan even doet strijken en wat andere minder leuke karweitjes uitvoert. En toen zag ik het, en rook ik het. Onze blauwe regen in optima forma, gauw naar binnen, camera halen en snel een foto gemaakt. En dat allemaal op onze vrije dag. Ondanks dat ik bezig ben haal ik uit dit soort dagen toch mijn rust en ben ik ’s avonds niet uitgeblust. Er is maar een klein minpuntje, de regenton is leeg en alles is echt kurkdroog.

bVision Photography

Soldaat van Oranje – door Frank

Afgelopen zaterdag ben ik samen met een aantal collega’s en familieleden naar vliegveld Valkenburg bij Leiden geweest om naar de Musical “Soldaat van Oranje” te gaan kijken en luisteren. Een en ander was door onze personeelsvereniging, die bij ons ontspanningsclub heet, georganiseerd. Ze hadden een flinke korting voor ons en dat maakt het wel heel aantrekkelijk zo’n musical. Vliegveld Valkenburg ligt voor ons Limburgers een flink eind uit de buurt, dus werd vroeg vertrokken. De Matineevoorstelling zou om twee uur ’s middags beginnen en daarom was de bus voor tien uur ’s ochtends al besteld. Door omstandigheden konden we pas 20 minuten later uit Geleen vertrekken, om meteen met onze neus in de boter te vallen. Even voorbij de oprit van de A2 stond een file, we moesten van drie banen naar twee en later bleek, dat alles over een baan moest gaan rijden. Omdat wij Nederlanders niet kunnen ritsen, duurt zoiets dus “even”. We hebben er een dik uur over gedaan, om de eerste 10 kilometer af te leggen. Daarna gaf de routeplanner in mijn telefoon aan, dat we het net niet op tijd zouden halen, om om twee uur bij het theater te zijn. Het theater heeft als regel dat als je te laat komt, dat je pas na de pauze binnen mag. Dit vanwege het enorme draaiende plateau waar de stoelen op staan. Onze collega/reisleider had telefonisch contact gehad met de organisatie, dat we het niet zouden halen, en tot onze verrassing zou men proberen om ons alsnog binnen te laten, als we niet al te veel te laat zouden zijn, als het plateau nog niet aan het draaien was. We hebben het gelukkig binnen die marge gehaald, de voorstelling was nog maar net een paar minuten begonnen. Geweldig dit soort klantvriendelijkheid.

De Musical Soldaat van Oranje is een bewerking van het boek “Soldaat van Oranje” geschreven door Erik Hazelhoff Roelfzema. Het verteld het echt gebeurde verhaal van een aantal Leidse studenten aan de vooravond van de inval van Duitsland in Nederland en hoe het hun verder in de oorlog vergaat. De acteurs  doen het gewoon geweldig, je vergeet soms dat ze aan het acteren zijn. Je voelt gewoon de vriendschap onderling, het verdriet wat ze meemaken. De ellende die oorlog mensen aandoet. De ellende die mensen elkaar aan doen. De soms verkeerde keuzes die mensen gemaakt hebben. Het is een zeer mooie meeslepende musical in een ongelooflijk mooi gebouwd decor, wat door de steeds draaiende zaal naadloos de scenes in elkaar doet over gaan. In het decor is zelfs een stuk strand met branding en al nagebouwd. Ik heb zoiets nog nooit gezien, ik vond het echt schitterend. Ik wil hier niet alles vertellen. want dan is het niet leuk voor mensen die nog willen gaan. Het is m.i. een echte aanrader voor musicalliefhebbers. Het schijnt dat de musical voorlopig nog een tijdje doorgaat.

Hieronder een stukje (trailer) van de voorstelling: